آلرژی حاد دارویی

آلرژی حاد دارویی یک گروه از علائم ناشی از واکنش آلرژیک به داروها می باشد.

علل

آلرژی دارویی شامل واکنش ایمنی بدن است که یک واکنش نابجای آلرژیک به یک دارو ایجاد می کند.

اولین مرتبه که دارو مصرف می کنید، ممکن است هیچ مشکلی نداشته باشید. اما سیستم ایمنی بدن شما ممکن است یک ماده (آنتی بادی) علیه آن دارو تولید کند. مرتبه بعدی که دارو مصرف می کنید، آنتی بادی از قبل تولید شده، ممکن است به سلول های سفید خون شما بگوید که یک ماده شیمیایی به نام هیستامین تولید کند. هیستامین و سایر مواد شیمیایی باعث علائم آلرژی شما می شوند.

داروهای آلرژی زای رایج عبارتند از:
۱- انواع آنتی بیوتیک بویژه پنی سیلین و داروهای هم خانواده آن
۲-انواع داروهای مسکن
۴-انسولین (به ویژه منابع حیوانی انسولین)
۵-مواد حاوی ید، از جمله رنگ های کنتراست که در تصویر برداری اشعه ایکس به کار می روند (این مواد می توانند باعث واکنش های مشابه آلرژی شوند)
۶- داروهای سولفا
۷-داروهای مورد استفاده در شیمی درمانی
داروهای مورد استفاده برای درمان تشنج

البته هر دارویی ممکن است باعث واکنش آلرژیک شود.

دارواکثر عوارض جانبی داروها به علت واکنش آلرژیک نیست. به عنوان مثال، آسپرین می تواند باعث ایجاد کهیر یا ایجاد آسم شود بدون اینکه سیستم ایمنی بدن را درگیر کند. بسیاری از مردم عوارض ناخوشایند، اما غیر جدی، یک دارو (مانند تهوع) را با آلرژی دارویی اشتباه می گیرند.

علائم

اکثر آلرژی های دارویی به صورت بثورات پوستی و کهیر خفیف بروز می کنند. این علائم ممکن است بلافاصله یا ساعت ها پس از دریافت دارو رخ دهند. بیماری سرم یک نوع تاخیری از آلرژی دارویی است که بعد از اینکه یک هفته یا بیشتر از مصرف دارو یا دریافت واکسن گذشت رخ می دهد.

علائم رایج آلرژی دارویی عبارتند از:

کهیر و بثورات پوستی (رایج)
خارش پوست یا چشم ها (رایج)
تورم لب ها، زبان یا صورت
سرگیجه

برای پیشگیری و درمان آسم و انواع آلرژی نیاز است علائم آن را به خوبی بشناسید و به کلینیک درمان آلرژی معتبر مراجعه نمایید. کلینیک آلرژی صبا، یک مرکز درمان آلرژی در تهران خوب و مجهز می باشد. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیش تر با شماره تلفن ۰۲۱۸۶۰۵۲۴۷۲تماس حاصل نمایید.

علائم آنافیلاکسی عبارتند از:

خس خس سینه
تنگی نفس با احساس خفگی
سرگیجه یا بی هوش شدن
کهیر بر روی قسمت های مختلف بدن یا ورم پلک و لب یا دست ها و پاها
احساس گرفتگی و گل انداختن گونه ها
درد یا گرفتگی شکم
اسهال
تهوع و استفراغ
نبض سریع
احساس ضربان قلب

بررسی های تشخیصی

معاینه ممکن است موارد زیر را نشان دهد:

۱- کاهش فشار خون
۲- کهیر
۳- بثورات
۴- تورم لب ها، صورت یا زبان
۵- خس خس سینه

آزمایشات پوستی و چالش های دارویی ممکن است به تشخیص آلرژی نسبت به داروهای مختلف کمک کند. که بسته به نوع دارو و نوع واکنش، روش تست دارویی متفاوت است.

اگر علائم مشابه آلرژی پس از مصرف دارو یا دریافت کنتراست قبل از دریافت اشعه ایکس دارید، پزشک شما اغلب به شما می گوید که این نشانه یک آلرژی دارویی است.

هدف از درمان، رفع علائم و جلوگیری از واکنش شدید است.

درمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

۱- آنتی هیستامین ها برای از بین بردن علائم خفیف مانند بثورات، کهیر و خارش
۲- داروهای که گشاد کننده راههای هوایی هستند، مانند آلبوترول برای کاهش علائم شبه آسم مانند (سرفه یا خس خس سینه متوسط)
۳- کورتیکواستروئیدهای خوراکی یا تزریقی،
۴- اپی نفرین از طریق تزریق عضلانی برای درمان آنافیلاکسی

نتیجه گیری

اکثر آلرژی های دارویی به درمان پاسخ می دهند. اما گاهی اوقات آنها می توانند منجر به حمله آسم شدید، آنافیلاکسی یا مرگ می شوند به همین دلیل لازم است به محض مشاهده علائم آن به فوق تخصص آلرژی مراجعه نمایید.

چهار + ده =