آلرژی دارویی چیست؟

مقدمه

حساسیت به دارو یک واکنش آلرژیک نسبت به یک دارو است. در اثر یک واکنش آلرژیک، سیستم ایمنی بدن شما که با عفونت و بیماری مبارزه می کند، نسبت به دارو واکنش نشان می دهد. این واکنش می تواند علایمی مانند کهیر، تب و اختلالات تنفس را ایجاد کند.

آلرژی دارویی شایع نیست. کمتر از ۵ تا ۱۰ درصد از واکنشهای دارویی نامطلوب ناشی از حساسیت به داروها است. بقیه عوارض دارویی هستند. اما به طور کلی، مهم است که بدانید به چه داروهایی آلرژی دارید و درمورد آن چه باید بکنید.

چرا آلرژی های دارویی اتفاق می افتند؟

سیستم ایمنی بدن به شما در محافظت در برابر بیماری کمک می کند. به طوری که برای مبارزه با مهاجمان خارجی مانند ویروس ها، باکتری ها، انگل ها و سایر عوامل خطرناک طراحی شده است. در آلرژی دارویی، سیستم ایمنی بدن، دارویی که به بدن شما وارد شده است را با این مهاجمان خارجی اشتباه می گیرد. سپس سیستم ایمنی بدن در پاسخ به آنچه فکر می کند یک تهدید است، شروع به ساخت آنتی بادی می کند. آنتی بادی ها، پروتئین های ویژه ای هستند که برای حمله به عوامل خارجی مهاجم ساخته می شوند. در این حالت، آنها به داروها حمله می کنند.

این پاسخ ایمنی منجر به افزایش التهاب می شود و می تواند علائمی مانند کهیر ، تب یا اختلالات تنفسی را در پی داشته باشد. پاسخ ایمنی ممکن است اولین باری که دارو را مصرف می کنید، اتفاق بیفتد یا ممکن است بعد از اینکه بارها و بارها آن را بدون مشکل مصرف کرده اید، اتفاق بیفتد.

آیا آلرژی به داروها همیشه خطرناک است؟

نه همیشه. علائم آلرژی به دارو ممکن است آنقدر خفیف باشد که به سختی متوجه آنها شوید. شما ممکن است چیزی بیش از یک تحریک جزئی پوست را تجربه نکنید.

برای جلوگیری و درمان آلرژی دارویی نیاز است علائم آن را به خوبی بشناسید و به بهترین مرکز درمان آلرژی در تهران مراجعه نمایید. کلینیک آلرژی صبا، یک مرکز درمان آلرژی در تهران خوب و مجهز می باشد. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیش تر با شماره تلفن ۸۸۹۵۸۲۲۴ تماس حاصل نمایید.

با این حال، آلرژی شدید دارویی می تواند تهدید کننده زندگی باشد و باعث آنافیلاکسی شود. آنافیلاکسی یک واکنش ناگهانی و خطرناک برای بدن نسبت به یک دارو یا عوامل حساسیت زای دیگر است. ممکن است دقایقی پس از مصرف دارو یک واکنش آنافیلاکتیک ایجاد شود. در بعضی موارد، ممکن است در طی ۱۲ ساعت پس از مصرف دارو اتفاق بیفتد.

علائم آنافیلاکسی شامل موارد زیر است:

۱-تپش قلب
۲- نفس کشیدن سخت
۳- تورم
۴- عدم هوشیاری

آنافیلاکسی اگر بلافاصله درمان نشود می تواند کشنده باشد. بنابراین اگر بعد از مصرف دارو هر کدام از علائم بالا را داشتید، با اورژانس تماس بگیرید یا به نزدیکترین کلینیک درمان آلرژی مراجعه نمایید.

واکنشهای آلرژیک

بعضی از داروها اولین باری که از آنها استفاده می شود می توانند یک واکنش آنافیلاکسی ایجاد کنند. داروهایی که می توانند یک واکنش شبیه به آنافیلاکسی ایجاد کنند عبارتند از:

۱- مورفین
۲- آسپرین
۳- برخی از داروهای شیمی درمانی
۴- رنگهای مورد استفاده در بعضی از پرتوهای ایکس
این نوع واکنش معمولاً سیستم ایمنی بدن را درگیر نمی کند و یک حساسیت واقعی نیست. با این حال، علائم و درمان آن همانند آنافیلاکسی است و به همان اندازه خطرناک است.

چه داروهایی باعث بیشترین حساسیت به دارو می شوند؟

داروهای مختلف تأثیرات متفاوتی روی افراد دارند. گفته می شود، برخی داروهای خاص نسبت به سایرین واکنش های آلرژیک بیشتری ایجاد می کنند. این داروها شامل:
۱- آنتی بیوتیک هایی مانند پنی سیلین و آنتی بیوتیک های سولفا مانند سولفامتوکسازول-تری متوپریم
۲- آسپرین
۳- داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن
۴- داروهای ضد تشنج مانند کاربامازپین و لاموتریژین
۵- داروهای مورد استفاده در آنتی بادی مونوکلونال درمانی مانند تراستوزومب و ایبریتوموماب تیوکستان
۶- داروهای شیمی درمانی مانند پاکلیتاکسل، داکتاکسل و پروکاربازین

تفاوت بین عوارض جانبی و آلرژی دارویی چیست؟

آلرژی دارویی فقط بر افراد خاصی تأثیر می گذارد. همیشه سیستم ایمنی بدن را درگیر می کند و اثرات منفی ایجاد می کند.

با این حال، ممکن است یک عارضه جانبی در هر شخصی که دارویی را مصرف می کند، رخ دهد. همچنین، به طور معمول سیستم ایمنی بدن را درگیر نمی کند. یک عارضه جانبی هر نوع عملکرد دارویی – مضر یا مفید است – که در واقع به نقش و عملکرد اصلی دارو مربوط نمی شود.

به عنوان مثال ، آسپرین ، که برای درمان درد استفاده می شود، غالباً باعث ایجاد عوارض جانبی در معده می شود. با این وجود، این دارو در کاهش خطرات حمله قلبی و سکته مغزی اثرات جانبی مفیدی دارد. استامینوفن ، که برای تسکین درد نیز استفاده می شود، می تواند باعث آسیب کبدی شود. و نیتروگلیسیرین، که برای عروق خونی و بهبود جریان خون استفاده می شود، ممکن است عملکرد ذهنی را به عنوان یک اثر جانبی بهبود بخشد.

آلرژی دارویی چگونه درمان می شود؟

نحوه درمان حساسیت دارویی به شدت آن بستگی دارد. در یک واکنش آلرژیک شدید به یک دارو، احتمالاً باید از مصرف دارو به طور کامل خودداری کنید. پزشک شما احتمالاً سعی خواهد کرد داروی حساسیت زا را با د