آلرژی در کودکان

آلرژی در کودکان شیرخوار چگونه درمان می شود؟

امروزه با روند رو به جلو  جهان در تولید گازهای گلخانه ای و آلودگی هوا بیماری های تنفسی زیاد و بسیاری در مردان – زنان و مخصوصا کودکان دیده می شود که اگر نکات ایمنی در این باره مطرح نشود بیماری های خطرناکی را ایجاد می کند  . آسم بیماری تنفسی است که عموما در ارتباط با بیماری ریوی می باشد که شامل گروهی از بیماری هایی است که از طریق درگیر کردن بخش یا قسمت هایی از دستگاه تنفسی باعث اختلال در عملکرد ریه ها می شود .

ریه ها مهم ترین قسمت دستگاه تتفسی هستند که در عمل تبادل گازهای تنفسی جهت تامین اکسیژن و بافت های مختلف بدن همین طور دفع دی اکسید کربن نقش بسزایی دارد . علائم و نشانه های بیماری آسم هم از نظر شدت و از نظر علائم در افراد متفاوت می باشد ممکن است شما در حین ورزش دچار حملات آسم شوید و یا همیشه در خطرات این قرار داشته باشید .

علائم و نشانه های حملات آسمی شامل تنگی نفس – سفت شدن قفسه سینه و یا درد در قفسه سینه مشکل در خوابیدن به علت تنگی نفس – سرفه و یا صدای خس خس هنگام بازدم – حملات سرفه و خس خس هنگام سرماخوردگی و بیماری آنفلوانزا به همراه ویروس های سرماخوردگی شدید تر می شود.

کنترل کردن بیماری آسم بسیار آسان می باشد و  احتیاج مداوم به درمان صحیح دارد که ممکن است سال ها به طول بی انجامد حتی در برخی از موارد در طول مدت عمر درمان به درازا می کشد.

حتی در برخی از موارد برای این بیماری درمان های زیادی وجود دارد با وجود اینکه علاج بخش قطعی نیستند باعث می شود در اغلب موارد بیماری تحت کنترل در بیاید و بیمار از یک زندگی عادی برخوردار شود .

اگر دچار حملات آسمی می شوید توصیه می شود که

از استعمال مواد دخانیات پرهیز کنید چون دود این مواد لوله های تنفسی را تحریک می کند و واکنش سیستم دفاعی بدن را بیشتر می کند همین طور با ورزش چربی های مازاد بدن را آب کنید برای بهبود عملکرد ریه مبتلایان به آسم باید از طریق ورزش و برنامه غذایی سالم وزن خود را کاهش دهند .

آسم چیست ؟

آسم برخی از اوقات از آلرژی آغاز می شود آلرژی یا حساسیت در واقع این هست که بدن فرد نسبت به محرک هایی که در اطراف وجود دارد بیشتر از حد واکنش نشان دهد اگر این پاسخ بیش از حدی که وجود دارد در سیستم ریه و مجاری تنفسی ایجاد شود به آن بیماری آسم میگویند . آسم سه مشخصه اصلی دارد که می توان از طریق این مشخصه ها آسم را تشخیص داد :

• خس خس سینه
  • سرفه

علل آسم

بیماری آسم را به وجود آورد .

بنابراین براساس همکاری ژنتیک و محیط باعث می شود آسم و آلرژی به وجود آید . برخی از والدین از این که کودکانشان به آسم مبتلا شده است مقاومت می کنند و از استفاده از اسپری پرهیز می کنند .

آسم تا چه میزانی قابل کنترل می باشد؟

زمانی که کودک دچار خس خس می شود بسیاری از خس خس هایی که کودکان دارند مخصوصا آن هایی که زیر 6 سال هستند به صورت گذرا هستند و تبدیل به آسم نمی شوند حدود 70 درصد کسانی که از اوایل زندگی خود خس خس دارند زمانی که به سن 6 الی 7 سالگی می رسند این خس خس ها از بین می روند و والدین نباید نگران شوند و بایستی با پزشک همکاری کنند و  شرایط محیطی و شرایط استفاده از داروها را رعایت کنند و حتما امیدوار باشند که کودکانشان طی سال هایی که تحت درمان هستند کودک کاملا درمان می شود . اگر حتی کسی مبتلا به آسم شده باشد و این آسم ماندگار باشد و پایدار باشد خوشبختانه آسم یکی از بیماری هایی است که می تواند به وسیله داروهایی که کمترین عارضه ای را دارند که مهم ترین آن اسپری های تنفسی هستند که متاسفانه بسیاری از والدین با این اسپری ها مخالف هستند و قبل از اینکه پزشک تجویز به قطع کردن دارو کند خود والدین دارو را قطع می کنند .

همانطور که گفته شد چون آسم  یک بیماری ژنتیکی هم می تواند باشد برخی موارد کسانی که در خانواده وجود دارند و بخاطر اینکه بر این باورند که آسم دارند از اسپری استفاده می کنند شاید بارها شده است که به اشتباه تشخیص داده اند که آسم دارند به همین خاطر والدین بر این باورند که داروهایی که بزرگترها استفاده می کنند نباید کودک آن ها استفاده کند  . باید گفت این اسپری ها تنها در بیماری آسم استفاده نمی شود و برای بیماری های سخت تر و حادتر هم استفاده می شود  و این یکی از عواملی می باشد که والدین برای استفاده از اسپری مقاومت می کنند و یا برای استفاده از آن هراس دارند .

اگر اسپری زودتر از موعد قطع شود چه عوارضی را به دنبال  دارد؟

خوشبختانه بیماری آسم را بسیار آسان می توان کنترل کرد .

و معمولا طی چند روز اول حتی یک حمله شدید بیماری آسم کاملا کنترل می شود و خیلی از خانواده ها وقتی که می بینند که کودک خس خس ندارد تنگی نتفس دارد اقدام به قطع کردن دارو می گیرند .  در حالی که یک بیماری عود کننده و بیماری مزمن می باشد  که اگر دارو استفاده نشود ممکن است بیماری عود کند و همان علائم به وجود آید و باعث شود که فرد آسمی است که حملات شدید تر خطرناک تری را تجربه کند . و چون داروها دارای  پروتکل هایی هستند و یک برنامه درمانی مشخصی را دارد و بایستی حتما با تجویز پزشکی که تخصص دارد این دارو کم  یا قطع شود  .

آسم نوعی بیماری  التهابی مزمن ریه ها و مجاری هوایی می باشد که به منظور این می باشد مجاری هوایی لوله هایی هستند که هوا را به داخل ریه ها می دهند و آن ها را خارج می کنند . در نوزادان مبتلا به آسم این مجاری هوایی تحریک می شود و متورم می شود و این مسئله می تواند بر توانایی تنفس نوزادان تاثیراتی بگذارد . به منظور پیشگیری و درمان حملات آسمی کودکان استفاده از مراقبت های بهداشتی و درمانی بسیار ضروری می باشد با استفاده از داروهای صحیح آموزش هایی مناسب و با انجام پیگیری های منظم پزشکی اغلب کودکان مبتلا به آسم می توانند زندگی عادی و طبیعی داشته باشند .

مواجه با آلرژن هایی مثل گرد و غبار – سوسک – کبک – دانه های گرده و … می تواند موجب بروز و یا بدتر شدن علائم آسمی در برخی از کودکان آسمی شود .

این نوع از آسم به عنوان آسم آلرژی شناخته می شود آلرژی های فصلی نسبت به دانه های گرده موجود در هوا که به اصلاح به آن ها تب یونجه هم گفته می شود معمولا تا رسدن کودکانم به 4 الی 5 سالگی مشکلی ایجاد نمی کند زیرا مواجه شدن  کودکان با دانه های گرده فرایند زمان بری بوده است و لذا ایجاد حساسیت کودکان به این گرده ها معمولا چندین سال به طول می انجامد  .

ولی بالعکس آلرژی به گرد و غبار – کبک و یا پوست بدن حیوانات خانگی از جمله آلرژی هایی است که ممکن است در اوایل زندگی ظاهر شود

از طرفی حدود 75 تا 80 درصد کودکان مبتلا به آسم آلرژی هایی قابل توجهی هم دارند . اگر آلرژی در کودکان رخ دهد و نسبت به وجود برخی از انواع آلرژی بهتر است برای انجام معاینات و درمان های بیشتر و به منظور بروز حملات آسمی به پزشک مراجعه شود.

علائم بالینی آسم

سرفه و خس خس سینه

تنگی نفس

سرفه یک سری مشخه ها دارد که اگر دارای آن علائم باشد معمولا احتمال بیماری آسم در این افراد بیشتر است .

سرفه ها معمولا شب ها و اوایل صبح می باشد و معمولا در زمان 1 الی 3 صبح می باشد .

سرفه ها معمولا سرفه های خشک و بدون خلط است اما گاهی مواقع می تواند همراه با خلط باشد .

سرفه ها با فعالیت کردن – گریه کردن- خندیدن و با بوئیدن می تواند بیشتر شود .

در یک محیط هایی افراد بیشتر سرفه می کنند  و در محیط هایی هستند که خود به خود قطع شوند و این یکی از عواملی است که بیماران این بیماری را زیاد جدی نمی گیرند و به پزشک مراجعه نمی کنند .

تنگی نفس معمولا با فعالیت کردن دچار تنگی نفس می شوند اگر بیماری آسم پیشرفت کرده باشد در حالت استراحت هم می تواند باعث ایجاد تنگی نفس شود . گاها این بیماران تنگی نفس را به شکل احساس فشار در قفسه سینه – احساس تنگ شدن – احساس  سفت شدن قفسه سینه به پزشک اطلاع می دهند و معمولا خس خس سینه شنیده می شود که معمولا این صدا زمانی است که این فرد داره تنفس خود را  بیرون می دهد ومعمولا گفته می شود در زمان بازدم صدا شنیده می شود.

چگونه می توان به صورت قطعی بیماری آسم و آلرژی را تشخیص داد ؟

اصل و اساس تشخیص بیماری آسم مانند دیگر بیماری های پزشکی دیگر بستگی  به شرح حال و معاینات پزشک می باشد همراه با این روش ها کارهای دیگری هم انجام داده می شود تا آسم به صورت قطعی تشخیص داده شود . در یکی از این روش ها یک عکس رادیولوژی از قفسه سینه گرفته می شود و نوار ریوی گرفته می شود و اینگونه تشخیص داده می شود .

آسم را می توان به دو دسته آلرژی و غیر آلرژی دسته بندی کرد . که بیشتر آسم ها آسم های آلرژی هستند ولی آسم هایی هستند که ارتباط آلرژن خاصی ندارند برخی آسم ها هستند شغلی هستند که بسیار مهم است و برخی از مشاغل در معرض بیماری آسم شغلی هستند این ها افرادی هستند که موادی که در محیط کارشان هستند علائم آسم را دارند و وقتی که از محیط کار خارج می شوند خود به خود علائم از بین می رود . و در روزهای تعطیل هیچگونه علائمی از بیماری آسم و آلرژی ندارند البته اگر همین افراد شغل هایی مانند نقاش – نقاش اتومبیل و … دارند و در محیط هایی که بیشتر آلاینده می باشند فعالیت می کنند در معرض این نوع آسم هستند و اگر این به موقع تشخیص داده نشود این علائم پیشرفت می کند و مسئبه روزهای تعطیل و غیر تعطیل نمی باشد . در همه مواقع مانند یک مریضی که آسم دارد علائم را  دارد .

یک آسمی وجود دارد به نام آسم ورزشی و زمانی که بیمار ورزش می کند علائم آسم را در خود می بیند .

بیماری آسم در سنین های مختلف می تواند تاثیرات مختلفی بگذارد خانمی که باردار است بیماری آسم دارد حتما باید قبل از بارداری بیماری آسم را کنترل کند و بعد اقدام به بارداری کند و اگر کنترل نشود هم برای مادر و هم برای جنین خطرناک است .

اما کلا مهم ترین مشکلی که از نظر جسمی آسم می تواند به وجود آورد و کنترل نشود عارضه ای است که بر روی قلب و ریه به وجود می آورد و می تواند موجب ایجاد نارسایی در قلب شود .

واکشن سسیتم دفاعی بدن را در مقابل  عناصر خارجی را آلرژی می گویند در زمانی که کودک با عوامل آلرژی  قرار می گیرد به آن دست می زند – بو می کند – تنفس می کند و .. بدن به اشتباه آن را دشمن فرض می کند و در برابر آن دفاع می کند و برای مبارزه با آن هیستامین تولید می کند . این مواد شیمیایی موارد را تحریک می کند و باعث نشانه هایی آبریزش بینی – عطسه و خارش و سرفه می شود و این نشانه ها می تواند خفیف – شدید و یا فصلی باشند و فقط ممکن است  در مواقعی که با مواد حساسیت زا بروز کند . بعضی وقت ها میزان حساسیت به حدی است که موجب شوک می شود و فورا باید به بیمارستان مراجعه کرد و نشانه های این حمله سخت نفس کشیدن و یا سخت قورت دادن آب گلو می باشد که می تواند خطرناک باشد .

یازده + 3 =