آلرژی

انواع آلرژی کدامند؟

آلرژی به حساسیتی گفته می شود که تمام مخاط تنفسی به خصوص مخاط تنفسی فوقانی و مخاط بینی که یک سری مواد حساسیت زا را شامل می شود که اصطلاحا ما به آن آلرژی می گوییم، رخ می دهد. البته این یک پروسه ایمنی می باشد و معمولا با واسطه گلبول ها بخصوص ای جی ایی یا ایمنو گلبول و هم چنین برخی از سلول های التهابی برای بازوفیل ها انجام می شود که یک پروسه التهابی مزمنی را در سیستم تنفسی فوقانی و به خصوص بینی ایجاد می کند.

انواع-آلرژی

علائم و مشکلات آلرژی

• عطسه
  • خارش
  • آبریزش بینی و چشم

تمامی این مشکلات باعث ایجاد یک پروسه التهابی مزمن می شود و مشکلات شخصی و اجتماعی را به همراه دارد و هزینه های بسیار زیادی را هم به سیستم مراقبت های بهداشتی هر کشوری تحمیل و ایجاد می کند.

انواع آلرژی

آلرژی ها عمدتا به سه دسته تقسیم می شوند، انواع آلرژی ها عبارتند از:

• آلرژی فصلی

این نوع آلرژی معمولا در فصول خاصی ایجاد می شود و عمدتا در فصل بهار و پاییز اتفاق می افتد. در فصل بهار این آلرژی ها و یا ماده های حساسیت زا معمولا در گل و گرده گیاه حساسیت زا است.

• آلرژی دوره ای

آلرژی دوره ای تقریبا وجود ندارد، مگر این که فرد در معرض آن ماده حساسیت زا قرار بگیرد.

• آلرژی دائم

اگر فردی در روز بیش از دو یا سه ساعت علائم آلرژی را به مدت زمان نه ماه در سال داشته باشد در این صورت این فرد دچار آلرژی دائم است.

ویتامین D  و آلرژی

نورخورشید سبب ساخت ویتامین دی در بدن می شود. ساخت ویتامین دی در بدن سبب پیشگیری از مبتلا شدن به بسیاری از بیماری ها نظیر: سرطان، بیماری های قلبی، روماتیسم و …

در واقع ویتامین دی ، سطح ایمنی بدن را بالا می برد و موجب محافظت بدن از مبتلا شدن به بسیاری از بیماری ها می شود

آیا بیماری آلرژی شیوع بسیاری دارد؟

آلرژی بیماری بسیار شایعی می باشد که طبق آخرین آمار به دست آماده حدود سی درصد از افراد جامعه دچار آلرژی هستند و این آمار در کودکان بیشتر اتفاق می افتد و حدود چهل درصد کودکان دچار آلرژی مزمن  هستند و ممکن که منشاء ژنتیک هم داشته باشد.

شایان ذکر است که بیشتر در پسر بچه ها نمایان می شود. با افزایش سن آلرژی تقریبا بین دختران و پسرها برابر می شود.

این بیماری عمدتا در کودکان زیر دو سال نادر می باشد، زیرا ایجاد این نوع بیماری نیاز به یک پروسه است و به خاطر این که زمان می خواهد تا آن پروسه ایمنی شکل بگیرد.

با مشاهده علائم آلرژی در کودکان زیر دوازده سال و به ویژه کودکان زیر دو سال از داروهای ضد آلرژی بدون تجویز پزشک متخصص استفاده نشود. زیرا این نوع داروها بسیار خطرناک می باشد و ممکن که سبب عارضه بسیار شایع  و حتی مرگ شود.

آیا حساسیت به مواد غذایی هم وجود دارد؟

مواد غذایی مولکول های پروتئینی هستند که معمولا وزن خاصی دارند واغلب در وزن پایین رخ می دهد و می توانند سیستم ایمنی را طوری ترغیب کنند که آلرژی اتفاق افتد.

نوع خاص غذا با توجه به سن شیوع آلرژی فرق می کند. جالب است بدانید حساسیت غذایی هر کشوری متفاوت تر از دیگری می باشد و این بستگی به فرهنگ کشور ها و نوع عادات غذایی دارد.

بیش از شش هزار نوع ماده غذایی در طول سال وجود دارد که میوه های فصلی هر کدام از این ها سبب ایجاد آلرژی و یا حساسیت مواد غذایی خواهد شد.  یافتن حساسیت به کدام ماده بسیار سخت می باشد و باید در حین استفاده از مواد غذایی دقت شود تا متوجه حساسیت خود نسبت به آن مواد غذایی شوند.

انواع آلرژی

آلرژی عمدتا از سه تم تشکیل می شود، از جمله:

• آلرژی حاد: این نوع بیماری در عرض مدت زمان یک دقیقه تا یک ساعت خود را نشان می دهد.
  • آلرژی متوسط
  • آلرژی خفیف

آلرژی های متوسط و خفیف حد اکثر تا یک هفته طول زمان بر می باشد و بعضی ها هم ممکن است چند سال طول بکشد تا ایجاد شود.

بهترین نوع انواع آلرژی تنها دوری از آن مواد آلرژی زا می باشد. در صورت طولانی تر شدن این عارضه بهتر است به یک کلینیک آلرژی مراجعه نمایید و درمان را زیر نظر پزشک اعمال کنید.

آیا جراحی بینی تاثیری در بهبود آلرژی دارد؟

عمل بینی هیچ تاثیری بر بهبود انواع آلرژی ندارد و حتی اگر به علل مختلفی نظیر زیبایی و انحراف جراحی انجام شود. این بیماری قبل از عمل و بعد از عمل باقی می ماند.