اگزمای پوستی درمان پذیر است؟

اگزمای پوستی Skin eczema چیست؟ نشانه های اگزمای پوستی چیست؟ اگزمای پوستی چرا ایجاد می شود؟ اگزمای پوستی آیا درمان پذیر است؟

نمونه ای از اگزمای پوستی مشکلات و عارضه های پوستی ای که ایجاد می شود از مهم ترین دغدغه هایی است که زنان و مردان در سنین مختلف با آن روبرو می شوند.

افراد، بالاخص زنان نسبت به پوست و زیبایی آن بسیار حساسیت نشان می دهند و در صورتی که با عارضه های غیر طبیعی ای مواجه می شوند سریعا به بهترین پزشکان و متخصصین مراجعه می کنند.

در نوشتاری که در پیش رو دارید قصد داریم که به یکی از عارضه های پوستی به نام اگزمای پوستی اشاره ای داشته باشیم و مطالبی را در این زمینه در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

اگزمای پوستی

به مجموعه التهابات و آماس هایی که روی پوست ایجاد می شود و دارای ویژگی های خاصی است اگزمای پوستی گفته می شود.

اگزماهای پوستی ویژگی هایی که دارند از این قرار است:

• سرخی یا قرمزی روی پوست
  • التهاب روی پوست
  • خارش پوست
  • از بین رفتن حالت چربی و انعطاف پذیری پوست و خشک شدن پوست
  • از بین رفتن حالت یک دستی پوست صورت. به عبارتی دیگر پوسته پوسته شدن

اگزمای پوستی چرا ایجاد می شود؟

واقعیت این است که برای اگزمای پوستی همچون بسیاری از عارضه های دیگر دلیل مشخصی تعیین نشده است اما مهم ترین نکته ای که باید بدان توجه داشته باشید این است که بر اساس مشاهداتی، اگزمای پوستی در یک خانواده و یا فامیل درجه یک به طرز معناداری شیوع پیدا می کند. این مساله موجب می شود که پزشکان بر این باور باشند که اگزمای پوستی به سابقه ژنی و وراثت نیز باز می گردد.

از سوی دیگر نیز مبتلایان به آلرژی های خاصی احتمال مواجهه شان با این عارضه پوستی بسیار زیاد است.

از این رو می توان گفت که اگزمای پوستی در افراد با سابقه خانوادگی و از طریق ژنتیک و نیز در افرادی که به مواد خاصی آلرژی دارند بیشتر رخ خواهد داد.

علت اگزمای پوست

درمان اگزمای پوست

اگزمای پوستی چگونه تشخیص داده می شود؟

برای این که این عارضه تشخیص داده شود نیازی به انجام آزمایشات خاص و یا پشت سر گذاشتن روند های تشخیصی خاصی وجود ندارد.

متخصصین این حوزه صرفا با معاینات و بررسی هایی که دارند و شرح حالی که از بیمار می گیرند می توانند تشخیص های لازم و دقیق را داشته باشند.

درمان قطعی اگزمای پوستی

یکی از مهم ترین نکاتی که باید در زمینه درمان اگزمای پوستی به خاطر داشته باشید این است که این بیماری درمانی قطعی ندارد.

در واقع تمامی اقداماتی که در خصوص این بیماری انجام می شود در جهت کاهش و بهبود علامت های بیماری اگزمای پوستی است.

از این رو راه کار هایی که از سوی پزشکان و متخصصین ارائه می شود درمان قطعی نیستند و صرفا به بهبود وضعیت پوستی و کاهش علائم کمک می کنند.

انواع روش های درمانی اگزمای پوستی

مهم ترین روش هایی که برای درمان اگزمای پوستی بکار گرفته می شود از این قرار است:

• استفاده از انواع پماد هایی که در این زمینه اثر بخش خواهند بود و علائم اگزمای پوستی را به حداقل می رسانند.
  • استفاده از انواع کرم ها و مرطوب کننده هایی که خشکی و پوسته پوسته شدن پوست را بهبود می بخشند.
  • استفاده از انواع دارو ها و قرص هایی که در سیستم ایمنی بدن اثر می گذارند و علائم این بیماری را کاهش می دهند.
  • استفاده از قرص انتی هیستامین نیز می تواند علائم خارش و حساسیت پوست را کاهش دهد.

*در بخش معرفی روش های درمانی نام کرم و یا پماد خاصی را ذکر نکردیم زیرا که برخی از افراد به طور خودسرانه به درمان مشکلات و عارضه های پیش آمده می پردازند. از این رو بهتر است که به طور کلی با روش های درمانی آشنا شوید و در صورتی که نیاز به درمان جدی تر دارید به متخصصین امر مراجعه کرده و دارو های مربوطه را دریافت کنید.

مهم ترین نکاتی که در نوشتار آمد را می توان در چند جمله خلاصه کرد:

• اگزمای پوستی دارای علائم مشخصی است که می توان بدون آزمایش آن را تشخیص داد.
  • برای اگزمای پوستی درمانی قطعی وجود ندارد.
  • تمامی علائم و عوارضی که در پی اگزمای پوستی ایجاد می شوند را می توان با انجام یک روش درمانی مناسب کنترل کرد.

مهم ترین توصیه ما

این است که برای تشخیص و درمان اگزمای پوستی حتما به بهترین و معتبر ترین پزشکان مراجعه کنید. زیرا که پوست از حساسیت بالایی برخوردار است و در صورتی که وضعیت وخیم تر شود ممکن است روند کنترل علائم نیز با مشکلاتی روبرو شود و بهبودی به تاخیر افتد. برای کسب اطلاعات بیشتر برای درمان انواع اگزمای پوستی و آلرژی می توانید به کلینیک درمان آلرژی صبا مراجعه نمایید.

سوالات همراهان عزیز درباره ی اگزمای پوستی را به همراه پاسخ های دکتر صبا عرشی متخصص آلرژی ملاحظه می فرمایید:

سوال اول مخاطبان در باره ی اگزمای پوست

پاسخ دکتر صبا عرشی به اولین پرسش مخاطبان

پاسخ :

خانم سیما ب ؛ اگزما بیماری التهابی مزمن پوست است. که به علت نقص ژنتیکی در ساختمان پوست اتفاق میافتد . این نقص سبب می شود عوامل محرک محیطی به داخل پوست نفوذ کرده و رطوبت پوست ازبین برود. با خشکی پوست خارش شدید ایجاد می شود و پس از خارش میکروب و قارچ روی پوست رشد می کنند که این خود بیماری را شدیدتر می کند. درشیرخواری و سال های اول عمر آلرژی های غذایی نقش مهم دارند. با مراجعه به کلینیک فوق تخصصی آلرژی صبا و انجام تست های لازم در صورتی که علت آن پیدا شود. باتوصیه های ضروری و دستورات دارویی می توان امیدوار بود شدت بیماری کاهش پیدا کند و بیماری کنترل شود.

سوال: خانم زهرا .م ؛ کودک ۲ ساله من دچار اگزمای شدید پوست است که باوجود مصرف داروهای زیاد بهبود واضح نداشته، مرتب سرماخوردگی دارد و ترشح چرکی بینی. یک بار هم در بیمارستان بستری شده و خوب وزن نگرفته است. نگران هستم چه باید بکنم ؟

پاسخ دکتر صبا عرشی:

سوال : دخترم ۳ ماهه است حساسیت شدید غذایی دارد و دچاراگزما شده و ریفلاکس دارد نتوانستم بفهمم به چه چیزی حساسیت دارد، شیرخودم را قطع کردم و به او شیرخشک ha می دهم بهتراست ولی هنوز هم در برخی مواقع دانه های قرمزروی پوست بدنش می بینم نمی دانم به داروهایی که مصرف می کند هم الرژی دارد امپرازول برای رفلاکس و ویتامین a.d.c و زینک پدی لاکت مصرف می کند خیلی درمانده شده ام و شب و روز گریه می کنم کاری می شود برای درمان دخترم کرد؟

پاسخ :

با درود شما مادر خوب و مسئولی هستید نگران نباشید. صد در صد شیرخواران تا ۴ ماهگی ریفلاکس دارند .متاسفانه به جای این که به شما رژیم بدهند شیر مادر را قطع کردند. به هرحال درحال حاضر از شربت ستریزین هر شب ۱ CC به کودک بدهید. ودر پایان ۶ ماهگی به کلینیک صبا مراجعه کنید تا با انجام تست های تخصصی تعیین شود به چه چیزی آلرژی دارد.

شما همراهان عزیز می توانید سوالات خود را ازطریق ثبت دیدگاه در سایت یا مراجعه به پیج اینستاگرام از دکتر صبا عرشی بپرسید.