حساسیت زدایی آلرژی

در صورتی که پزشک تشخیص آلرژی را برای شما مطرح کند، یک دوره حساسیت زدایی ممکن است برای شما مفید باشد. دلیل این امر این است که حساسیت زدایی تنها درمانی است که به جای تسکین علائم، علت آلرژی شما را درمان می کند و به عبارتی تنها درمان قطعی آلرژی است.
قبل از پاسخ دادن به برخی از سؤالات شما در مورد حساسیت زدایی آلرژی، بیایید از همان ابتدا شروع کنیم و کمی درباره آلرژی توضیح دهیم.

آلرژی چیست؟

داشتن آلرژی در واقع افزایش حساسیت به عواملی است که به طور معمول برای افراد، بی ضرر است.

مثلاً گرده افشانی چمن را در نظر بگیرید. هر تابستان مقادیر زیادی گرده آزاد می شود. اگر از آلرژی به گرده های چمن (تب یونجه) رنج می برید، هرچه گرده بیشتر در هوا وجود داشته باشد، تب یونجه شما نیز بدتر خواهد شد. اما افرادی که در کنار شما نشسته اند و حساسیت ندارند، تعجب می کنند که چرا عطسه می کنید و چشمان خود را می مالید. آنها به همان اندازه گرده چمن تنفس می کنند اما هیچ تاثیری در آنها ندارد. البته دلیل این امر آن است که شما نسبت به
گرده های گیاهان حساس تر هستید.

حساسیت-زدایی-آلرژی

درمان چگونه کار می کند؟

حساسیت زدایی اختصاصی برای آلرژن (ایمونوتراپی آلرژن) مانند واکسیناسیون عمل می کند. در حقیقت، اصطلاح متداول برای حساسیت زدایی و ایمونوتراپی، واکسیناسیون آلرژی است. در اثر تزریق مقادیری از آلرژنی که فرد به آن حساس است به بدن و با افزایش دوز تدریجی، بدن شما نسبت به آلرژن (هایی) که به آنها حساسیت دارید، ایمن می شود. این به آن معناست که وقتی در آینده با این آلرژن ها روبرو شوید، یک واکنش آلرژیک بسیار جزئی و علائم کمتری خواهید داشت و حتی گاهی کاملا بی علامت خواهید بود.

برای جلوگیری و درمان آلرژی نیاز است علائم آن را به خوبی بشناسید و به بهترین مرکز درمان آلرژی در تهران مراجعه نمایید. کلینیک آلرژی صبا، یک مرکز درمان آلرژی در تهران خوب و مجهز می باشد. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیش تر با شماره تلفن 88958224 تماس حاصل نمایید.

در آغاز ایمونوتراپی آلرژن، اولین تزریق شامل مقدار ناچیزی از واکسن است. هر هفته، بیمار مقدار کمی از واکسن آلرژی را دریافت می کند. میزان افزایش غلظت بستگی به میزان حساسیت بیمار دارد. معمولاً بیمار حدود چهار تا شش ماه بعد از شروع تزریق، دوز بالای واکسن را دریافت خواهد کرد. سپس هر یک تا دو هفته میزانی از دوز به بیمار تزریق می شود که این میزان پس از مدتی هر سه یا چهار هفته تزریق می شود.

ایمونوتراپی آلرژن با تغییر پاسخ های ایمنی غیر طبیعی که باعث حساسیت می شوند، کار می کند. آنتی بادی های محافظ، مشابه موارد ساخته شده در پاسخ به سایر واکسن ها، در نتایج مفید ایمونوتراپی آلرژن ها نقش دارند.

عوارض جانبی بالقوه

مانند همه درمانها، ممکن است برخی از بیماران عوارض جانبی خاصی را تجربه کنند، یعنی تزریق گاهی اوقات می تواند یک واکنش آلرژیک ایجاد کند. بعد از دریافت هر تزریق، کلیه بیماران موظف هستند 20 تا30 دقیقه در کلینیک بمانند و تحت نظر باشند. در طول درمان برخی از بیماران، تورم در محل تزریق ایجاد می شود. وقتی این واکنش ها بزرگ باشند، به آنها واکنشهای موضعی گفته می شود. آنتی هیستامین های خوراکی، بسته های یخ و تعدیل میزان دوز معمولاً این واکنش ها را برطرف می کنند.

به ندرت ممکن است یک بیمار واکنش آلرژیک جدی تری داشته باشد که منجر به علائم آسم یا آنافیلاکسی شود.

علائم آسم شامل سرفه، خس خس سینه و تنگی نفس است. علائم آنافیلاکسی شامل عطسه، ترشح آب از بینی، خارش چشم، تورم در گلو، خس خس سینه یا تنگی در قفسه سینه، تهوع، سرگیجه یا علائم دیگر است. اگر یک واکنش آنافیلاکتیک رخ دهد ، معمولاً طی 30 اول دقیقه پس از تزریق ایجاد می شود به همین دلیل پس از تزریق باید 20 دقیقه منتظر بمانید.