آیا آلرژی در نوزادان درمان دارد؟

درمان آلرژی در نوزادان

قرار گرفتن شیرخواران در معرض مواد آلرژی زا می تواند باعث بروز زودرس علائم آلرژی شود. اولین عطسه و زکام نوزادان می تواند دلهره آور و گیج کننده باشد. علی الخصوص زمانیکه متخصصین اطفال دلایل متفاوتی برای این گونه علائم فرزند شما می آورند.

درمان-آلرژی-در-نوزادان

بیش تر اوقات علائمی همچون آبریزش بینی، ضایعات پوستی، مشکلات گوارشی و ضعف و بی حالی که کاملاً مشابه علایم ناشی از سرماخوردگی می باشند، می توانند به دلیل آلرژی در کودک شما بروز نمایند.
علت اصلی آلرژی شیرخواران، واکنش تشدید یافته سیستم ایمنی بدن آنها نسبت به یک ماده خاص می باشد. سیستم ایمنی بدن به منظور دفاع از بدن در مقابل بیماری ها به وجود آمده است. اما گاهی اوقات واکنش سیستم ایمنی بدن در مقابل موادی همچون گرده گل ها یا سایر آلرژن های استنشاقی یا مواد غذایی که عموماً برای بدن بی ضرر می باشند، به وجود می آید.
پزشک متخصص آلرژی ممکن است به منظور کشف علت آلرژی فرزند شما، تست آلرژی تجویز نماید. داروهای ضد آلرژی نیز می توانند برای درمان کودک شما راه گشا باشند.

علائم آلرژی در نوزادان

شایع ترین آلرژی در شیرخواران آلرژی های غذایی می باشند که می توانند به صورت حساسیت های پوستی و اگزما، علایم محدود به دستگاه گوارش مثل استفراغ مکرر، اسهال مزمن، دفع خون در مدفوع یا بی‌قراری مکرر و عدم وزن گیری مناسب بوده یا به صورت علایم منتشر و واکنشهای شدید و تهدید کننده حیات آنافیلاکسی باشند.

اولین قدم برای درمان آلرژی در نوزادان پس از مراجعه به آلرژیست ، دور کردن مواد حساسیت زا از فرزندتان می باشد. شما می توانید با مراجعه کلینیک آلرژی خوب در تهران به راحتی واکنش بدن خود را نسبت به سم نیش مدیریت نمایید. کلینیک آلرژی صبا، یک کلینیک درمان آلرژی خوب و مجهز می باشد. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیش تر با شماره تلفن 88958224 تماس حاصل نمایید.

حساسیت های فصلی مانند حساسیت به گرده گیاهان و گل ها معمولا برای کودکان یک الی دو سال ایجاد مزاحمت نمی کند. اما عوارض ناشی از حساسیت به سایر مواد آلرژی زا در کودکان بالای شش ماه می تواند آزار دهنده باشد.
• عطسه های مداوم و پایدار، آبریزش یا گرفتگی بینی، خارش و قرمزی چشم یا بینی
کودک شما هیچگونه علائمی مبنی بر تب و لرز ندارد. آبریزش بینی که معمولاً تا هفته های پیاپی ادامه می یابد، بهتر است با دستمال نرم و یا پنبه تمیز و با قطره های مخصوص شستشوی بینی پاک شود. نوزاد دائماً بینی خود را مالیده و احساس کلافگی می کند.
• آلرژی در نوزادان ممکن است با مشکلات پوستی همراه شود. این نوع واکنش بدن می تواند حتی پیش از آبریزش بینی و یا علائم دیگر بروز نماید.
شکل دیگر آلرژی در شیرخواران می تواند حملات مکرر خس خس و تنگی نفس یا سرفه های طول کشیدن بویژه به دنبال سرما خوردگی باشد.

راه های کنترل آلرژی شیرخواران در منزل

کودکانی که والدین آنها به آلرژی مبتلا هستند، بیش از سایرین در معرض حساسیت به آلرژن ها می باشند.
• اولین قدم برای درمان آلرژی در نوزادان پس از مراجعه به آلرژیست ، دور کردن مواد حساسیت زا از فرزندتان می باشد. بهتر است در فصولی که ذرات معلق و گرده گیاهان در هوا بیش تر می شوند، درها و پنجره های منزلتان را بسته نگه دارید.
• در صورتیکه از حیوانات خانگی نگه داری می کنید، پیشنهاد می شود تا آنها را از فرزند خود دور نگه داشته و به دنبال منزل جدیدی برای آنها باشید.
• استفاده از فیلتر های هوا نیز می تواند تا حد زیادی به سالم نگه داشتن محیط زندگی کودک شما کمک نماید. همچنین از سیگار کشیدن در منزل و در نزدیکی فرزند خود، خودداری نمایید.
• از روکش تشکی ضد مایت گرد و غبار استفاده کرده و در فواصل نزدیک آنها را شست و شو دهید.
• به صورت منظم منزل خود را تمیز نمایید تا از شر گرد و غبار معلق در هوا خلاص شوید.
• از انداختن موکت یا هر وسیله پرز دار که گرد و خاک را در خود نگه می دارد، در خانه و به خصوص در اتاق کودکان اجتناب نمایید.

نتیجه گیری

آلرژی در نوزادان به دلیل واکنش سیستم ایمنی بدن به مواد آلرژی زا به وجود می آید. شما می توانید با مراجعه به کلینیک آلرژی خوب در تهران به راحتی علل آلرژی را در شیرخوار خود تشخیص داده و عوارض ناشی از آن را از بین ببرید.

سه × یک =