درمان اگزما

اگزما چیست و چه علائمی دارد؟

بهترین قرص برای درمان اگزما چه می باشد؟

آیا اگزما درد دارد؟

درماتیت آتوپیک یا اگزمای آلرژیک یک بیماری التهابی مزمن اپیدرم و درم است که در کودکان خردسال بسیار شایع می باشد. درماتیت آتوپیک، درماتیت تماسی و درماتیت سبورئیک همگی اعضاء خانواده درماتیت های اگزمایی هستند که باعث ضایعات پوستی سطحی، قرمز رنگ و بشدت خارش دار می شوند و باید ازهم افتراق داده شوند.
اغلب با سابقه شخصی یا خانوادگی آتوپی(یک استعداد ارثی برای ابتلا به آسم، انواع آلرژی، رینیت آلرژیک، کونژنکتیویت، یا اگزمای آتوپیک) همراه است.
بثورات جلدی از لکه های زبر و قرمز رنگ تشکیل می شوند و اغلب به شدت خارش دار هستند.

درمان-اگزما

علل اگزما

التهاب مزمن و سطحی درپوست این افراد در مواجهه با آلرژنها و مواد محرک اتفاق می افتد.
این یافته که در 85% از بیماران سطح IgE سرم بالا و آزمون پوستی آلرژی نسبت به مجموعه متنوعی از غذاها و مواد آلرژی زای استنشاقی مثبت است، ثابت می کند آلرژی آغازگر یا تشدید کننده این پدیده است.
مکانیسم های دقیق ایمونولوژیک هنوز کاملا شناخته نشده اند. چنین فرض شده است که غیر موثر بودن سد اپیدرمی به محرک ها این امکان را می دهد که از طریق ترک ها به پوست راه یابند.
بیماری آلرژیک در 25% از جمعیت وجود دارند و میزان بروز آن ها در سراسر جهان رو به افزایش است.
بیماران اغلب سابقه شخصی یا خانوادگی بیماری های آتوپیک از جمله آسم یا تب یونجه را دارند.
تمام نژادها و تمام سنین را گرفتار می کندو معمولا در اوائل کودکی شروع می شود. 60% از بیماران در سال نخست زندگی مبتلا می شوند ولی فرونشینی در 75% از موارد تا 15 سالگی اتفاق می افتد.
میزان بروز درماتیت آتوپیک و سایر بیماری های آلرژیک در نواحی شهری و کشورهای توسعه یافته بویژه جوامع غربی افزایش یافته است.
فرضیه ای وجوددارد که بیماری های مربوط به آتوپی تا اندازه ای به علت کاهش برخورد با میکروب ها دراوائل زندگی رخ می دهند.
عفونت های ثانویه باکتریایی در افراد مبتلا به اگزمای آلرژیک بسیار شایع هستند.

علائم اگزما

خارش شدید همراه با قرمزی و خراشیدگی.
پوست به طور مزمن خشک و چرم مانند می شود.
روی مناطق ملتهب و قرمز، پوست خشک و پوسته پوسته پدیدار می شود. این حالت باعث ایجاد خارش و سوزش شدید می گردد.
این بیماری خارشی که به بثورات تبدیل می شود نام گرفته است زیرا بیماران اغلب دچار بثوراتی می شوند که ثانویه به خراشاندن مزمن نواحی خارش دار پوست بوجود می آیند.
الگوی آشنا سطوح فلکسور(جلوی آرنج و حفره پوپلیته، گردن،مچ دست ها و مچ پاها)
علائم خراشاندن و مالیدن پوست مبتلا بویژه هنگام شب دردسرساز است و مممکن است با خواب بیمار تداخل کند.
بین حملات شعله ور شدن بیماری، پوست ممکن است طبیعی به نظر برسد یا اگزمای مزمن داشته باشد.
اگزمای مزمن باعث ایجاد لکه هایی در پوست می شود که پوسته پوسته ، چرم مانند، قرمز رنگ و هیپر یا هیپوپیگمانته هستند.

تشخیص اگزما

یک تشخیص بالینی است. بندرت به آزمایش نیاز دارد.
شرح حال و معاینه بالینی معمولا یک سابقه شخصی یا خانوادگی از بیماری آتوپیک ویا برخورد با آغازگر های اختصاصی(مثل صابون،حیوانات دست آموز، لباس، غذاها) را اشکار می کند.
بثورات این بیماری توزیع و شکل تیپیک دارند و همیشه خارش دارند.
معیار بالینی عبارت است از وجود حداقل 3 معیار اصلی و 3 معیار فرعی:
معیارهای اصلی عبارتند از: خارش، درماتیت مزمن یا عود کننده، خشکی چشم ها، شرح حال بیماری آتوپی جلدی یا تنفسی دیگر.
معیارهای فرعی عبارتند از: حساسیت بیش از حد آلرژی زای محیطی و محرک های پوستی، التهاب لب، عفونت های پوستی، تشدید خطوط کف دستی
در 80% از بیماران IgE کلی سرم افزایش یافته است.
آزمایش های مربوط به آلرژی برای مواد آلرژی زا استنشاقی و غذایی اغلب مثبت است.
اگر شک به سایر بیماری ها وجود دارد ممکن است بررسی بافت شناسی اندیکاسیون داشته باشد.

درمان اگزما

هدف از درمان اگزما بهبود شکایات است ، به طوری که با برخورد با داروهایی که عوارض درازمدت دارند به حداقل برسد.
عوامل تشدید و تحریک کننده را حذف نمایید یا آن ها را تعدیل کنید.
با به کار بردن مواد نرم کننده بلافاصله پس از حمام کردن، پوست را مرطوب نگهدارید.
بدون تجویز پزشک یا کلینیک درمان آلرژی معتبر از هیچ گونه مواد و کرم به صورت سر خورد استفاده ننمایید.
ممکن است که پزشک به تجویز برخی از آنتی بیوتیک ها موضعی یا خوراکی برای درمان عفونت ثانویه نیز اقدام کن.

چهار × 2 =