علائم آلرژی

علائم یک واکنش حاد آلرژیک معمولا در عرض چند دقیقه پس از قرار گرفتن در معرض چیزی که به آن آلرژی دارید، به تدریج بروز می کند. گاهی اوقات هم ممکن است علائم آلرژی پس از چندین ساعت ظاهر شوند.

اگر چه واکنش های آلرژیک می توانند باعث اختلال در انجام فعالیت های روزانه شما شوند اما اغلب آنها خفیف هستند.
گاهی اوقات هم واکنش شدیدی به نام آنافیلاکسی می تواند رخ دهد.

علائم-آلرژی-چیست؟

علائم اصلی آلرژی

علائم رایج واکنش آلرژیک عبارتند از:

1- عطسه و خارش، آبریزش یا احتقان بینی (رینیت آلرژیک)
2- خارش، قرمزی، اشکی شدن چشمان
3- خس خس کردن، احساس سنگینی در قفسه سینه، تنگی نفس و سرفه
4- خارش، بثورات قرمز
5- تورم لب ها، زبان، چشم، صورت یا دست و پاها
6- درد شکم، احساس دل پیچه، تهوع، استفراغ یا اسهال
7- خشکی، قرمزی و ترک خوردن پوست

علائم آن بسته به نوع ماده ای که به آن حساسیت دارید و راه مواجهه با آن، متفاوت است.

به عنوان مثال، ممکن است به دنبال مواجهه با گرده گیاهان، دچار آبریزش بینی شوید، یا به دنبال مواجهه خوراکی یا تنفسی با ماده ای، دچار حساسیت های پوستی شوید، یا احساس ناخوشی داشته باشید.

برای جلوگیری و درمان به موقع آلرژی نیاز است علائم آن را به خوبی بشناسید. کلینیک آلرژی صبا، یک کلینیک درمان آلرژی خوب و مجهز می باشد. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیش تر با شماره تلفن 88958224 تماس حاصل نمایید.

در صورتی که شما یا فرزندتان واکنش آلرژی به ماده ای دارید، با پزشک خود مشورت کنید.. پزشک می تواند تعیین کند که آیا علائم واقعا به آلرژی مربوط می باشد یا خیر و اقدامات تشخیصی و درمانی مربوطه را ارایه دهد.

واکنش آلرژیک شدید (آنافیلاکسی)

در موارد نادر، آلرژی میتواند به صورت واکنش شدید آلرژیک به نام آنافیلاکسی یا شوک آنافیلاکتیک بروز کند، که می تواند خطرناک باشد.

این واکنش بر کل بدن تاثیر می گذارد و معمولا در عرض چند دقیقه پس از قرار گرفتن در معرض چیزی که شما به آن حساسیت دارید، پیشرفت کند.

نشانه های آنافیلاکسی شامل هر کدام از علائم بالا و همچنین علائم زیر می باشند:

1- تورم گلو و دهان
2- دشواری تنفس
3- علایم شبه سرماخوردگی
4- سرگیجه یا بیهوش شدن
5- کبودی رنگ پوست یا لب ها
6- از دست دادن هوشیاری
آنافیلاکسی در واقع یک وضعیت اورژانس پزشکی می باشد که نیاز به درمان سریع دارد.

درمان آلرژی به آنچه که شما به آن حساسیت دارید بستگی دارد. در بسیاری از موارد، پزشک شما قادر به ارائه مشاوره و درمان شما خواهد بود.

پزشک به شما در مورد اقدامات لازم برای اجتناب از مواجهه با مواد حساسیت زا توصیه می کند و می تواند داروهایی را برای کنترل علائم آلرژی به شما تجویز کنند.

اجتناب از آلرژن ها

بهترین روش برای کنترل علائم آلرژی این است که از قرار گرفتن در معرض چیزهایی که به آن به آن آلرژی دارید اجتناب کنید، گرچه این راه حل همیشه عملی نیست.

به عنوان مثال، شما ممکن است بتوانید موارد زیر را رعایت نمایید:

1- کنترل آلرژی غذایی با توجه به آنچه که می خورید.
2- کنترل آلرژی به حیوانات با خارج کردن حیوان از منزل یا شستشو دادن حیوان و محل زندگی آن و لوازم منزل که آماده به موهای حیوان هستند، به طور منظم
3- کنترل آلرژی به کپک با خشک نگه داشتن خانه به همراه تهویه مناسب و جلوگیری از ایجاد رطوبت در آن
4- کنترل تب یونجه با ماندن در منزل و اجتناب از رفتن به علفزار و باغها زمانی که میزان گرده ها زیاد است.
5- کنترل آلرژی به مایت گرد و غبار با استفاده از رو بالشتی و ملحفه های ضد آلرژی و همچنین استفاده از پارکت های چوبی به جای فرش

4 × سه =