بیماری های نقص ایمنی اولیه

بیماری های نقص ایمنی، اشکال در محافظت بدن در مقابل عفونت ها، بیماری های خودایمنی و بدخیمی می باشند. این بیماری ها احتمال ابتلا به عفونت های ویروسی، باکتریایی، قارچی و انگلی را بالا می برند. بیماری های نقص ایمنی ممکن است به صورت اکتسابی و یا به صورت موروثی فرد را درگیر کنند. افرادی که به صورت موروثی دچار بیماری های نقص ایمنی می شوند، عموماً با این نقص به دنیا می آیند. بیماری های نقص ایمنی اکتسابی رایج تر از نوع موروثی آنها می باشند. نقایص ایمنی موروثی را نقایص ایمنی اولیه می نامند.
از آنجایی که سیستم ایمنی نقش محافظت در برابر میکروب ها، خود ایمنی و بدخیمی را در سرتاسر بدن به عهده دارد، علایم این بیماری ها می توانند در هر ارگانی از بدن بروز کنند، مهم ترین اجزای سیستم ایمنی در بدن شامل:
• طحال
• لوزه ها
• مغز استخوان
• غدد لنفاوی
سلول های خونی
مواد التهابی مشتق از ارگانها و سلول های ایمنی در خون و بافت ها
می باشند.

بیماری-نقص-ایمنی

سلولهای اصلی سیستم ایمنی، گلبول های سفید هستند، گروهی از گلبول های سفید، لنفوسیت ها می باشند. لنفوسیت ها به دو دسته سلول های B و سلول های T طبقه بندی می شوند. سلول های B و T مسئول مبارزه با بیماری ها و مهاجمین به بدن انسان هستند. سلول های B آنتی بادی ترشح می کنند و از ورود مواد مضر به داخل بدن جلوگیری به عمل می آورند. همچنین سلول های T، سلول های بیگانه و سلول های ناسالم خودی را از بین می برند.
سلول های نام برده مسئول از بین بردن و مقابله با موارد ذیل می باشند:
• باکتری ها
• ویروس ها
• سلول های سرطانی
• انگل ها
قارچ هاسلول هایی که باعث ایجاد خودایمنی می شوند

در نقایص ایمنی اولیه توانایی مقابله بدن در برابر بیماری ها و موارد فوق الذکر در فرد مبتلا وجود ندارد و یا کاهش می یابد.

برای پیشگیری و درمان آسم و انواع آلرژی نیاز است علائم آن را به خوبی بشناسید و به کلینیک درمان آلرژی معتبر مراجعه نمایید. کلینیک آلرژی صبا، یک مرکز درمان آلرژی در تهران خوب و مجهز می باشد. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیش تر با شماره تلفن ۰۲۱۸۶۰۵۲۴۷۲تماس حاصل نمایید.

اسامی بیماریهای نقص ایمنی

بیماری های نقص ایمنی اولیه زمانی به وجود می آیند که سیستم ایمنی بدن به خوبی کار نمی کند. در صورتیکه فرد با علائم این بیماری ها به دنیا آمده باشد، عارضه مربوطه بیماری نقص ایمنی اولیه نام دارد. حدود سیصد و پنجاه نوع بیماری نقص ایمنی اولیه در دنیا شناخته شده است. در ذیل به برخی از این بیماری ها به طور مثال اشاره می نماییم:
• بیماری آگاماگلوبولینمی
• بیماری نقص ایمنی مرکب شدید
• بیماری نقص ایمنی متغییر شایع

بیماری نقص ایمنی ثانویه نیز زمانی روی می دهد که یک عامل خارجی مانند توکسین های شیمیایی یا حمله عوامل عفونی به بدن شما صورت پذیرد. برخی از بیماری های نقص ایمنی ثانویه به شرح ذیل می باشد:
• ایدز
• سرطانی که سیستم ایمنی بدن را تحت تأثیر قرار دهد مانند بیماری لوکمی
• عفونت هایی که موجب اختلال در سیستم ایمنی بدن شوند همانند هپاتیت ویروسی
• مولتیپل میلوم
• مصرف داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مثل داروهای شیمی درمانی، کورتیکوستروییدها

تشخیص بیماری های نقص ایمنی

در صورتیکه پزشک، شما را مشکوک به ابتلا به بیماری های سیستم ایمنی تشخیص دهد:
• سوابق بیماری ها و پرونده پزشکی شما را بررسی می نماید.
• آزمایشات تشخیصی تجویز می نماید.
• گلبول های سفید شما را مورد بررسی قرار می دهد.
• سلول های T و B شما را ارزیابی می نماید.
• سطح ایمونوگلوبولین شما را مورد سنجش قرار می دهد.

درمان بیماری های نقص ایمنی

درمان هر کدام از بیماری های نقص ایمنی اولیه، بسته به نوع بیماری و شدت علایم فرد می تواند متفاوت باشد. در نقایص ایمنی اولیه بسته به نوع آن ممکن است پزشک شما درمان های متفاوتی را برای هر نوع بیماری تجویز نماید.

سایر مقالات:

درمان آلرژی دارویی