علائم و درمان آلرژی به شیر

آلرژی به شیر

آلرژی به شیر واکنش غیر معمول سیستم دفاعی بدن نسبت به شیر و محصولات لبنی که حاوی این ماده هستند، می باشد. این آلرژی یکی از شایع ترین موارد آلرژی غذایی در کودکان است.

آلرژی-به-شیر

شیر گاو دلیل اصلی آلرژی به شیر بوده اما شیر گوسفند، بز، بوفالو، شتر و سایر حیوانات نیز به دلیل شباهت زیاد به شیر گاو، تقریباً همیشه عامل بروز حساسیت در افراد حساس به لبنیات گاوی است.
واکنش آلرژیک معمولاً کمی پس از مصرف لبنیات در فرد حساس به وجود می آید. علائم و نشانه های آلرژی به شیر به صورت فرد به فرد متفاوت بوده و شامل مشکلات گوارشی، پوستی، تنفسی و با شیوع کمتر قلبی عروقی می شود. مصرف شیر در برخی افراد می تواند منجر به آنافیلاکسی شود. واکنش بسیار شدید بدن نسبت به ماده آلرژی زا را شوک آنافیلاکسی گویند.

درمان حساسیت به لبنیات در شیرخواران

نخستین گام جهت درمان آلرژی به شیر، اجتناب از مصرف این ماده غذایی می باشد. خوشبختانه آلرژی به شیر در بسیاری از افراد قابل کنترل می باشد.

علائم آلرژی به شیر در افراد مختلف می تواند متفاوت باشد. این علائم تنها اندکی پس از مصرف شیر در فرد بروز می نماید. کلینیک آلرژی صبا، یک کلینیک درمان آلرژی خوب و مجهز می باشد. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیش تر با شماره تلفن 88958224 تماس حاصل نمایید.

لذا پزشک ممکن است برای درمان این عارضه در ابتدا جایگزین هایی برای مصرف لبنیات تجویز نماید. در ذیل به برخی از آنها اشاره می نماییم:
• تغذیه از شیر مادر در شیرخواران
شیر مادر بهترین منبع تغذیه برای شیرخواران می باشد. علی الخصوص زمانیکه کودک شما به آلرژی به لبنیات مبتلا باشد.
• استفاده از شیر های مصنوعی ضد آلرژی در شیرخواران
در این محصولات پروتئین های شیر به اجزای کوچکتری شکسته می شوند.
• مصرف شیر سویا
شیر سویا بسیاری از فواید شیر را به همراه دارد. اما متأسفانه برخی افراد که به شیر حیوانی حساسیت دارند، ممکن است به شیر سویا نیز واکنش نشان دهند.
در شیرخواران حتی مواد آلرژن موجود در لبنیات، می توانند در شیر مادر وارد شده و موجب ایجاد آلرژی و واکنش سیستم دفاعی بدن در شیرخوار شوند. لذا بهتر است مادر شیرده که کودک شیرخوار وی حساسیت به لبنیات دارد، تمامی محصولات لبنی را تا هنگامیکه به فرزند خود شیر می دهد از رژیم غذایی خود حذف نماید. به همین منظور پزشک ممکن است برای مادر یا شیرخوار از دارهای حاوی کلسیم، ریبوفلاوین و یا ویتامین دی تجویز نماید.

علائم آلرژی به شیر

علائم ونشانه هایی که به سرعت بروز می کنند شامل:
کهیر
• خارش و التهاب در اطراف دهان و لب ها
• تورم لب، زبان و گلو
• سرفه و یا تنگی نفس
• بی حالی(افت فشار خون)
علایم تاخیری شامل:
دفع خون در مدفوع
تشدید اگزمای مزمن
کولیک معده در شیرخواران
گاها تشدید آسم یا آلرژی بینی زمینه ای،
برخی آلرژی های تاخیری گوارشی مثل ریفلاکس معده مقاوم به درمان ، دردهای شکمی راجعه، اسهال های بدون توجیه و …

چه زمانی به پزشک مراجعه نماییم؟

در صورتیکه شما یا فرزندتان اندکی پس از مصرف شیر علائم و نشانه هایی را از خود بروز دادید، بهتر است به فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی مراجعه نمایید. همچنین اگر با شوک آنافیلاکسی مواجه شدید، سریعاً به اورژانس مراجعه کنید و پس از بهبود علایم اولیه، در اسرع وقت به فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی مراجعه نمایید.

13 + سه =