فهرست محتوا:

انواع آلرژی چیست؟ آلرژی به عنوان بیماری شایع بخصوص در بین کودکان است که نیاز به درمان دارد . درمان آلرژی بر اساس شناخت علل ایجاد آن است. این اختلال با توجه به علل آن به انواع مختلفی تقسیم می شود که در ادامه به طور مفصل به آن می پردازیم .

رینیت آلرژیک

یکی از انواع آلرژی ها رینیت آلرژیک است که در افراد شایع بوده و ممکن است در تمام سنین بروز پیدا کند. این بیماری به صورت انواع علائم تنفسی تحتانی و فوقانی ضعیف تا نسبتا شدید تظاهر می کند.

علل رینیت آلرژیک

• این بیماری به دلیل تعامل مخاط بینی با آلرژن های هوایی به وجود می آید. رینیت از انواع آلرژی است که ممکن است آسم را عارضه دار کند یا باعث شروع حمله تشدید آسم شود.
  • ژنتیک در ایجاد این بیماری نقش دارد. بیمارانی که دارای سابقه خانوادگی رینیت آلرژی از یک والد را دارند 30 درصد شانس ابتلا به بیماری را دارند. بیماران خانوادگی در دو طرف با احتمال بیش از 70 درصد دچار علائم بیماری می شوند.
  • شرایط محیطی مانند محرک های مجاری تنفسی از جمله گرده گیاهان و کپک ها عامل ایجاد این بیماری هستند.
  • محرک های داخل خانه که شایع ترین آنها سوسک، مدفوع حیوانات خانگی، گرد و غبار است.

رینیت آلرژیک در کودکان

از انواع رایج آلرژی در کودکان، رینیت است. اولین دوره این بیماری تقریبا همیشه در دوان کودکی و معمولا در دهه دوم رخ می دهد. سن متوسط بروز این بیماری 8 تا 10 سالگی است. رینینت آلرژیک دائمی ممکن است در شیرخواران دیده می شود. زیرا بعضی از آلرژن های خانگی، حساس کننده های قوی هستند و تاثیر بیشتری بر سیستم ایمنی دارند و تماس با آنها دائمی است. رینیت آلرژیک فصلی معمولا تا بعد از 3 سالگی دیده نمی شوند زیرا پاسخ ایمنی به آلرژن بعد از 2 یا چند فصل تجمع می یابد.

علائم رینیت آلرژیک

• گرفتگی و خارش بینی
  • عطسه
  • ترشحات شفاف بینی ، فین فین کردن
  • سرفه مکرر همراه با تمیز کردن گلو
  • تنفس از دهان و خر خر کردن در حین خواب
  • قرمز شدن و خارش چشم
  • ریزش اشک
  • ایجاد چین زیر پلک پایین
  • احساس فشار در سینوس ها

تشخیص رینیت آلرژیک

• در ابتدا پزشک برای تشخیص انواع آلرژی، شرح حالی از بیمار و سوالاتی درباره علائم، مدت زمان بیماری و شدت بیماری می پرسد. در صورت لزوم از آزمایشاتی را در یک کلینیک آلرژی برای تشخیص دقیق تر استفاده می کند.
  • تست پوستی و خونی: تست پوستی آلرژی با آنتی ژن های خاص انجام می شود. و پاسخ مثبت به صورت واکنش کهیر و برافروختگی بارز خواهد شد.
  • تست LGE ویژه سرمی

برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد می کنیم مقاله آلرژی فصلی را مطالعه نمائید.

درمان رینیت آلرژیک

برای کنترل این بیماری اقداماتی به شرح ذیل توصیه می شود :

• در صورت امکان از آلرژن ها اجتناب شود.
  • تختخواب پوشانده و ملحفه ها به صورت هفتگی با آب گرم شسته شود.
  • از پرده و قالیچه در اتاق خواب استفاده نشود.
  • تماس با حیوانات خانگی کاهش یابد و از نگه داشتن آنها در اتاق خواب خودداری شود.
  • مصرف آنتی هیستامین های خوراکی مانند سیتریزین، لوراتادین
  • استفاده از آنتی هیستامین های داخل بینی
  • برای بیماری شدید از ایمونوتراپی اختصاصی آلرژن استفاده می شود.
  • بر اساس پروفایل محرک های آلرژن در بیمار ، انتی زن به طور متوالی و هفتگی تزریق خواهد شد. درمان با دوز کم شروع می شود و هر ماه افزایش می یابد تا به دز نگهدارنده برسد.
  • نتایج درمان در عرض 6 ماه دیده خواهد شد و ممکن است به مدت طولانی باقی بماند . دوره درمان معمولا 3 تا 5 سال است.
گیف-اینستاگرام

آلرژی دارویی

انواع واکنش های آلرژی نسبت به داروها دیده می شوند. حساسیت دارویی با سایر انواع واکنش شامل آثار جانبی معمول، تداخلات دارویی، تب دارویی، مصرف بیش از حد دارو و برخی از واکنش های پوستی تفاوت دارند. حساسیت دارویی به صورت طیف از واکنش های آلرژیک بارز می شود و شامل بثورات پوستی ساده تا واکنش های خونی، کلیوی  واسکولیت مهلک است.

شیوع آلرژی دارویی

5% بالغین حساسیت دارویی واقعی دارند و 5 تا 10 درصد واکنش های دارویی مضر، واکنش های آلرژیک واقعی هستند. 15 درصد یالغین به اشتباه گمان می کنند که حساسیت دارویی دارند. شیوع حساسیت دارویی در کودکان در مقایسه با بزرگسالان کمتر است.

علل انواع آلرژی دارویی

• داروهای آنتی بیوتیک و مسکن ها مهم ترین علل واکنش های حساسیت دارویی هستند.
  • در بیماران بستری در بیمارستان واکنش های آلرژیک شایع تر است .

واکنش های آلرژی دارویی

واکنش های آلرژی دارویی ممکن است بر اساس زمان شروع دسته بندی شود:

• فوری: زیر 1 ساعت پس از تجویز دارو که منجر به آنافیلاکسی، کهیر و ویز( خس خس) می شود.
  • متوسط: در عرض 3 روز اول شروع می شود و منجر به کهیر ، ادم حنجره و ویز می شود.
  • دیررس: بعد از 3 روز که منجر به علائم ذکر شده به اضافه بثورات پوستی ، اختلالات خونی ، واسکولیت ، بیماری سرم می شود.

علائم آلرژی دارویی

• کهیر
  • بثورات پوستی شایع ترین تظاهرات آلرژی دارویی در کودکان است.
  • حساسیت به نور
  • اریتم مولتی فرم: نوعی واکنش پوستی شدید با ضایعات پوستی – مخاطی گرد یا به شکل هدف هستند که ممکن است به تاول های شدید تبدیل و باعث پوست اندازی شود.
  • علائم تنفسی شامل کلفت شدن صدا است.
  • آنمی یا کاهش حس بویایی که در نتیجه تخریب سلول های محیطی ایجاد می شود.

تشخیص آلرژی دارویی

• در ابتدا پزشک متخصص شرح حالی از بیمار می پرسد. از بیمار سوالاتی درباره اینکه دارویی در حال حاضر مصرف می کند؟ دوز، مدت زمان مصرف آن ها چه میزان است؟ زیرا احتمال بروز واکنش دارویی نسبت به داروهایی که به طور مکرر یا مزمن مصرف می شود کمتر از داروهایی است که اخیرا مصرف شده است.
  • تست LGE اختصاصی در سرم برای آنتی ژن خاص مفید نیست. زیرا بسیاری از داروها زمانی حساسیت زا هستند که در داخل بدن به یک حامل پروتئینی متصل شوند.
  • تست پوستی برای پنی سیلین مفید است.
  • تست خراش یا سوزن زدن به پوست برای بررسی آلرژی است که نسبت به روش های دیگر بی خطر تر بوده ولی نسبت به تست داخل جلدی قطعیت کمتری دارد. در صورتی که تست مثبت باشد دارو به بیمار تجویز نمی شود و در صورتی که منفی باشد هنوز هم خطر آلرژی وجود دارد. البته مصرف پنی سیلین در بیش از نیمی از بیماران با تست منفی بی خطر است.
  • در شرایط کنترل شده و مشکوک از نوعی آزمایش به نام تست دارویی تحریکی استفاده می شود. این روش به ندرت استفاده می شود.

تست پوستی و تست دارویی تحریکی در بیمارانی که دچاار سندرم استیونس جانسون هستند ممنوع است.

درمان آلرژی دارویی

• دارو توسط پزشک باید قطع شود و دوباره شروع نشود .
  • در صورت نیاز ضروری به تجویز دارو علی رغم آلرژی شدید از طریق LGE بیمار حساسیت زدایی می شود . حساسیت زدایی شامل تجویز داروهایی با دوزهای کوچک و افزایش یابنده از دارو در شرایط کنترل شده و در وضعیت بستری است. این حساسیت زدایی باید در زمان مصرف دارو تکرار شود.
  • در موارد نیاز به دارویی که سابقه مشکوکی از ایجاد آلرژی دارد تجویز دیفن هیدرامین قبل از داروی مورد نظر به بی خطر شدن آن کمک می کند.
  • استروئید های موضعی، بثورات پوستی را بهبود می بخشد.
  • داروی آنتی هیستامین برای رفع خارش تجویز می شود.

خواندن مقاله درمان حساسیت فصلی عطسه و آبریزش بینی، اطلاعات مفیدی درباره روشهای درمان این علائم خواهد داد.

انواع آلرژی دارویی در کودکان

• کودکان با سابقه رینیت آلرژی، آسم بیشتر از سایرین در معرض این بیماری قرار دارند.
  • کودکانی که والدینشان نسبت به آنتی بیوتیک حساسیت دارویی دارند ، به احتمال بیشتری دچار حساسیت دارویی در برابر آنتی بیوتیک می شوند.
  • بعضی کودکان مبتلا به بیماری مزمن مثل فیبروز کیستیک و ایدز نسبت به حساسیت دارویی مستعدتر هستند . این نوع حساسیت دارویی تنها با تماس با چند دارو قابل توجیه نیست.
گیف-اپارات

انواع آلرژی غذایی

آلرژی غذایی از سایر واکنش های مضر نسبت به غذا مجزاست. این واکنش ها عبارتند از: عدم تحمل لاکتوز یا کمبود سوکراز، کمبودهای آنزیمی مانند گالاکتوزمی و مسمومیت غذایی است. آلرژی غذایی به اشکال مختلفی بروز می کند:

• پوستی: کهیر، بثورات پوشکی
  • سندرم آلرژی دهانی: علائم موضعی ناشی از واکنش متقاطع غذا و گرده گیاهان
  • تنفسی: گرفتگی بینی، سرفه و خس خس
  • گوارشی: آلرژی به پروتئین شیر

علل انواع آلرژی غذایی

• غذاها از شایع ترین علل این آلرژی هستند.
  • احتمال ابتلا به این بیماری و واکنش های شدید در بیماران مبتل به آسم بیشتر خواهد بود.
  • تا 60 درصد از کودکان آلرژی غذایی دارند.
  • شایع ترین آلرژن های غذایی در کودکان شامل شیر، تخم مرغ، سویا، گندم و بادام زمینی هستند.
  • کمتر از یک درصد بزرگسالان این نوع بیماری را دارند. شایع ترین آلرژن های غذایی در بزرگسالان شامل بادام زمینی، خشکبار، ماهی و صدف است.

علائم آلرژی غذایی

• حالت تهوع و استفراغ
  • کهیر
  • درد شکم
  • خارش و تورم و کهیر در پوست
  • عطسه و آبریزش بینی
  • کاهش فشارخون
  • سرفه

تشخیص انواع آلرژی غذایی

• در ابتدا پزشک شرح حالی دقیق از بیمار می پرسد. درباره مصرف غذاهای مشکوک و زمان شروع علائم سوالاتی پرسیده می شود. در صورتی که فرد سابقه خانوادگی در این مورد دارد باید پزشک را در جریان بگذارد.
  • تست پوستی: در صورتی که پاسخ تست منفی باشد، آلرژی غذایی رد می شود. در صورتی که مثبت باشد فرد دارای این بیماری است. در برخی موارد ممکن است بدون تاریخچه معنی داری مثبت کاذب باشد.
  • اندازه گیری آنتی بادی اختصاصی: با اندازه گیری برخی آنزیم ها می توان نوع آلرژی را تشخیص داد.

تمام تست های غذایی در شرایط کنترل شده پزشکی انجام می شود.

درمان انواع آلرژی غذایی

• از غذاهایی که باعث آلرژی می شود اجتناب شود.
  • تمام غذاهایی که توسط تست پوستی مثبت اعلام شده اند باید به مدت 2 هفته از رژیم غذایی حذف شوند.
  • اگر بثورات پوستی بهبود یابد هر غذایی به طور جداگانه و به آهستگی دوباره به رژیم غذایی اضافه می شود. در هر زمان یک نوع غذا افزوده می شود تا مشخص شود که تغییرات پوستی با کمک غذا مرتبط است.
  • در صورتی که پوست بعد از دو هفته از حذف غذا بهبود نیابد احتمال حساسیت غذایی در ایجاد این بیماری کمتر است.
  • در صورت محدود شدن رژیم غذایی مشاوره تغذیه توصیه می شود.
  • آنتی هیستامین ها معمولا برای درمان مفید هستند.

انواع آلرژی غذایی در کودکان

• آلرژی غذایی به غذاهایی نظیر شیر، تخم مرغ، سویا و گندم معمولا بعد از 3 سالگی برطرف می شود.
  • آلرژی به برخی غذاها نظیر ماهی، صدف، بادام زمینی، آجیل در تمام مدت زندگی مشاهده می شود.
  • مراقبت دائمی در زمان استفاده از غذاهای رستوران یا انواع غذاهای آماده لازم است.
  • زمانی که برای یک کودک تشخیص آلرژی غذایی گذاشته شد، باید به مدرسه اطلاع داده شود. اپی نفرین در زمان بلع تصادفی ماده غذایی مربوط فورا باید در دسترس باشد. والدین، معلمان مدرسه و سایر مراقبان باید در مورد نحوه تزریق اپی نفرین آموزش داده شوند.