غذاهای مضر برای آسم

غذاهایی که باعث حمله آسم می شوند

کمتر غذایی یافت می شود که باعث بروز حملات آسم در فرد شود اما گاهی علائم ایجاد شده در اثر واکنش آلرژیک شدید نسبت به برخی غذاها می تواند مانند علائم آسم باشد. شناسایی غذاهای مضر برای آسم ضروری است.
برای اینکه تشخیص دهید مبتلا به آلرژی غذایی هستید یا خیر باید بدانید که هرگونه واکنش غیر طبیعی بدن به یک ماده غذایی، یک عارضه جانبی محسوب می شود و واکنش های منفی می تواند شامل موارد زیر باشد:

حساسیت غذایی: هنگامی که سیستم ایمنی بدن شما به پروتئین های موجود در غذاهایی که معمولاً بی ضرر هستند واکنش نشان می دهد در واقع نشان دهنده یک حساسیت غذایی است. در چنین شرایطی پزشک می تواند با انجام آزمایشات پوستی، وجود حساسیت غذایی در شما را تشخیص دهد.
عدم تحمل مواد غذایی: این اتفاق زمانی رخ می دهد که بدن شما به غذا واکنش غیر معمول نشان می دهد، ولی نه سیستم ایمنی بدن شما. عدم تحمل غذایی شامل مواردی مانند مسمومیت غذایی، واکنش به مواد شیمیایی موجود در مواد غذایی یا نوشیدنی هایی مانند کافئین و ایجاد ریفلاکس به دنبال آن می شود.

غذاهای-مضر-آسممتداول ترین غذاهایی که با علائم آلرژیک ارتباط دارند، عبارتند از:
تخم مرغ
• شیر گاو
• بادام زمینی
• سویا
• گندم
• ماهی
• میگو و صدف ها
• آجیل درختی

مواد نگهدارنده مواد غذایی و آسم

مواد نگهدارنده موجود در مواد غذایی هم می توانند باعث حملات آسم شوند. مواد افزودنی مانند سدیم بی سولفیت، پتاسیم بی سولفیت، سولفات پتاسیم و سدیم سولفیت معمولاً در فرآوری یا تهیه مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرند و در غذاهایی مانند غذاهای زیر یافت می شوند:
• میوه یا سبزیجات خشک شده
• سیب زمینی (بسته بندی شده)
• شراب و آبجو
• آب لیمو
• میگو (تازه ، یخ زده یا آماده)

علائم آلرژی غذایی و آسم

برای اغلب افراد، علائم رایج آلرژی غذایی شامل کهیر، بثورات، تهوع، استفراغ و اسهال است. اگر آلرژی غذایی دارید که باعث علائم حمله آسم می شود، به احتمال زیاد این علائم آلرژی را به همراه سرفه و خس خس سینه دارید. و اگر فورا برای درمان آن اقدام نکنید، ممکن است منجر به آنافیلاکسی – تورم گلو و قطع مسیر تنفسی در شما شود.
همچنین اگر فکر می کنید با مصرف برخی از غذاها دچار علائم آسم می شوید در این رابطه با پزشک خود مشورت کنید. در صورت لزوم پزشک برایتان تست پوستی انجام می دهد تا تشخیص دهد آیا به این غذاها آلرژی دارید یا خیر.

در صورت داشتن آلرژی غذایی و آسم چه کاری باید انجام دهم؟

روش های ساده ای برای ایمن ماندن وجود دارد:

از مصرف غذاهای حساسیت زا خودداری کنید. سعی کنید از مصرف غذاهایی که به آنها حساسیت دارید، اجتناب کنید.همیشه قبل از مصرف برچسب روی مواد غذایی را بخوانید.
از مصرف غذا هایی که محتوای درون آنها را نمیدانید، بپرهیزید.

ایمونوتراپی را فراموش نکنید. ایمونوتراپی خوراکی می تواند کمک کند تا سیستم ایمنی بدن شما بیش از حد دچار واکنش های آلرژیک نشود. در این روش پزشکان مقدار بسیار کمی از ماده ای
که باعث بروز حساسیت در شما می شود را به شما تجویز می کنند. بعد از تزریقات مکرر در طی یک دوره زمانی، سیستم ایمنی بدن نسبت به مواد حساسیت زا تحمل پیدا می کند. بنابراین اگر تمایل به انجام آن دارید حتما از پزشک خود بپرسید.

برای پیشگیری و درمان آسم و انواع آلرژی نیاز است علائم آن را به خوبی بشناسید و به کلینیک درمان آلرژی معتبر مراجعه نمایید. کلینیک آلرژی صبا، یک مرکز درمان آلرژی در تهران خوب و مجهز می باشد. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیش تر با شماره تلفن ۰۲۱۸۶۰۵۲۴۷۲تماس حاصل نمایید.

اپی نفرین را همراه خود داشته باشید. اگر آلرژی شما شدید است، باید دو کیت شات اپی نفرین را همیشه همراهتان داشته باشید. اگر هم علائم آنافیلاکسی دارید، از تزریق اپی نفرین خودکار دریغ نکنید، حتی اگر مطمئن نیستید که علائم شما به آلرژی مربوط می شود. استفاده از تزریق خودکار به شما هیچ آسیبی نمی رساند، بلکه می تواند جان شما را نجات دهد.

کودکان مبتلا به آلرژی غذایی و آسم

کودکانی که هم آسم و هم آلرژی غذایی دارند، احتمالاً واکنش آلرژیک خطرناک و حتی مرگبار را نسبت به مواد غذایی تجربه می کنند، به خصوص اگر آسم به خوبی کنترل نشود، این واکنش های آلرژیک به احتمال بیشتری رخ می دهند. همچنین آلرژی غذایی می تواند در کودکان کم سن سبب ایجاد آسم مزمن شود.

4 × سه =