بهترین درمان برای آسم چه می باشد؟
راههای درمان آسم چه می باشد؟

آسم، بیماری التهابی و مزمن مجاری هوایی است که باعث نازک شدن مجاری تنفسی، و سخت شدن تنفس برای فرد می شود. در افراد مبتلا به آسم، مجار تنفسی ملتهب و متورم می شوند، در نتیجه، مجاری نسبت به مواد آلاینده و حساسیت زا، حساس شده و منجر به بروز واکنش های آلرژیک می شود.

آسم به طور کامل درمان نمی شود اما علائم آن را می توان تا حدی کنترل کرد. از آنجایی که آسم با گذشت زمان تغییر می کند این مهم است که بتوانید نشانه ها و علائم بیماری تان را به همراه دکترتان پی گیری کرده و درمان مورد نیاز خود را تنظیم کنید.

حملات آسمی چیست؟

زمانی که علائم آسم، شدت یابد، اصطلاحا گفته می شود که فرد دچار حملات آسمی شده است. علائم از حالت خفیف گرفته تا شدید، متغیر می باشند. اما آن چه که در این حملات اتفاق می افتد، عبارت است از:

• ماهیچه ها و عضلات اطراف مجاری تنفسی، تنگ و باریک می شوند
  • جریان هوای کمتری از مجاری عبور می کند
  • با باریک شدن مجاری هوایی، شدت التهاب نیز افزایش می یابد
  • موکوز و مخاط بیشتری در مجاری هوایی تولید می شود

در برخی افراد، حملات آسمی مانع از رسیدن اکسیژن به ریه ها می شود، هم چنین اکسیژن نیز وارد جریان خون نمی شود، در نتیجه اکسیژن کمتری به بافت ها و ارگان های بدن منتقل می شود.  در مواردی که این حملات شدید باشند، فرد بایستی در بیمارستان بستری و زیر اکسیژن قرار بگیرد.

چه عواملی احتمال ابتلا به آسم را افزایش می دهند؟

آسم در نتیجه تعامل بدن با عوامل بیرونی و محیطی اتفاق می افتد. برخی از عواملی که در بروز آسم نقش دارند، عبارتند از:

• سابقه فامیلی ابتلا به آسم و یا آلرژی
  • سابقه ابتلای فرد به رینیت آلرژیک
  • ابتلا به عفونت های دستگاه تنفسی دردوران کودکی
  • چاقی و اضافه وزن
  • استرس و احساسات خیلی شدید
  • هوای سرد

انواع آسم

دو نوع آسم وجود دارد، آسم آلرژیک و آسم غیر آلرژیک. پزشک با بررسی ماهیت و علائم آسم، به تشخیص این دو نوع آسم می پردازد. آسم آلرژیک عمدتا در دوران کودکی اتفاق می افتد، و بیشتر سابقه فامیلی دارد. اگزما و یا آلرژی های بینی جزء آسم های آلرژیک هستند که معمولا با افزایش سن نیز بهبود می یابد.

در مقابل، آسم های غیر آلرژیک عمدتا از 30 سالگی به بعد اتفاق می افتد و ارتباطی با حساسیت و آلرژی ندارد. عفونت های دستگاه تنفسی یکی از دلایل بروز این نوع آسم می باشد.

آسم ناشی از ورزش، که معمولا زمانی که فرد در هوای خشک و سرد قرار می گیرد، شدت می یابد.

آسم شغلی، که معمولا در اثر تماس با آلرژن های محیطی مانند ذرات گرد و غبار و یا دود های شیمیایی ایجاد می شود.

علائم و نشانه های آسم

• سرفه (به خصوص شب ها هنگام خواب)
  • تنفس صدادار (ناشی از باریک و تنگ شدن مجاری هوایی و تنفسی)
  • درد قفسه سینه

توجه داشته باشید که ممکن است برخی علائم آسم تا مدت ها نهفته بماند و فرد متوجه مشکل خود نشود.

برخی علائم و نشانه هایی که حاکی از بدتر شدن اسم هستند، عبارتند از:

• نیاز به استفاده از اسپری، افزایش یابد
  • مشکلات تنفسی شدیدتر شوند

عواملی مانند قرار گرفتن در معرض آلرژن ها (ذرات گرد و غبار، موی حیوانات و یا کپک)، ورزش کردن، عفونت های دهانی و سیگار کشیدن، باعث تحریک و تشدید علائم آسم می شوند.

برخی علائم آسم اختصاصی نیستند و در سایر شرایط نیز دیده می شوند. به عنوان مثال، علائمی مانند تنگی قفسه سینه، سردرد های خفیف، خستگی و یا عدم بهبود بیماری با مصرف دارو، از جمله مواردی هستند که با افزایش سن، مشاهده می شوند.

آسم از لحاظ تظاهرات بالینی به 4 دسته کلی تقسیم می شود:

• خفیف و متوسط، مشاهده علائم تا دو روز در هفته و یا دو شب در ماه
  • خفیف و مداوم، مشاهده علائم بیش از دو بار در هفته
  • متوسط و مداوم، مشاهده علائم یک بار در روز و یا بیش از یک شب در هفته
  • شدید، مشاهده علائم تمام طول روز و حتی شب ها

معاینات فیزیکی در بیماری آسم، نتایج کاملا طبیعی و نرمالی را نشان می دهد. معمولا به دلیل درگیری دستگاه تنفسی، ضربان قلب فرد بالا می رود.

تشخیص آسم

جهت تشخیص آسم، پزشک ابتدا به بررسی علائم، ارزیابی فیزیکی و سابقه فرد می پردازد. افرادی که هنگام ورزش و یا خواب، با علائمی مانند تنگی نفس، سرفه، و یا تنفس صدادار مواجه می شوند، مبتلا به رینیت آلرژیک هستند و بیشتر در معرض ابتلا به برونشیت و یا عفونت های دستگاه تنفسی قرار دارند. علاوه بر بررسی سابقه بیمار و معاینات بالینی، روش های تشخیصی دیگری نیز وجود دارد، از جمله:

• تست عملکرد ریه از طریق اسپیرومتری. در این تست، بیمار در لوله ای می دمد و عملکرد ریه سنجیده می شود. اسپیرومتری، اولین تستی است که جهت بررسی عملکرد ریه مورد استفاده قرار می گیرد، و مشخص می شود که چه میزان هوا وارد ریه می شود و این که ریه تا چه حد قادر به نگه داری این میزان هوا می باشد.
  • تست پوستی در تشخیص آلرژن های هوایی. حساسیت به آلرژن های محیطی، احتمال بروز آسم را افزایش می دهد. تست پوستی به مراتب بهتر و موثر تر از آزمایش خون می باشد.
  • تست نیتریک اکساید. در این تست میزان گاز نیتریک اسید در تنفس اندازه گیری می شود. در صورت وجود آسم و التهاب مجاری هوایی، میزان نیتریک اکساید نیز افزایش می یابد.
  • آزمایش خون. آزمایش خون به تشخیص انواع آسم کمک می کند. در این آزمایش، سطح آنتی بادی IgE، و یا سطح گلبول های سفید به نام ائوزینوفیل ها اندازه گیری می شود، که در آسم آلرژیک افزایش می یابند.
  • عکس برداری با اشعه ایکس و یا سی تی اسکن از قفسه سینه، که به تشخیص اختلالات و یا بیماری های مربوط به ریه کمک می کند.

آیا می توان از بروز آسم پیشگیری کرد؟

با این که راه قطعی در پیشگیری از آسم وجود ندارد، اما برخی اقدامات هستند که با در نظر گرفتن آن ها می توان از شدت بروز علائم کاست. از جمله:

• آسم از جمله شرایطی است که فرد همواره بایستی تحت بررسی باشد و علائم نیز کنترل شوند. کنترل علائم باعث می شود تا فرد نیز زندگی راحت تری داشته باشد.
  • زدن واکسن آنفولانزا و پنومونی
  • شناسایی عوامل حساسیت زا و دوری از آن ها جهت پیشگیری از بروز حملات آسمی و علائم آسم
  • بررسی و کنترل وضعیت تنفس. فرد بایستی علائمی مانند تنگی نفس، تنفس صدادار و یا سرفه را جدی بگیرد.
  • مصرف داروهای تجویز شده. در صورت بهبود علائم، از قطع خودسرانه داروها خودداری کنید.

آیا درمان خانگی برای آسم وجود دارد؟

هدف از درمان آسم عبارت است از:

• کنترل علائم و نشانه های آسم
  • به حداقل رساندن احتمال تشدید علائم
  • حفظ عملکرد طبیعی ریه
  • کمترین میزان مصرف دارو، به حداقل رساندن عوارض ناشی از مصرف داروها

مصرف داروهای کورتونی، یکی از موثرترین روش های ضد التهابی در درمان آسم می باشد. این قبیل داروها مانع از تشدید علائم آسم نیز می شوند. بعضی داروها ممکن است استنشاقی باشند و برخی دیگر به صورت قرص و خوراکی.

برخی از قداماتی که افراد مبتلا به آسم باید در منزل به آن توجه داشته باشند، عبارت است از:

دوری از در معرض دود سیگار و قلیان، دود سیگار احتمال آسم و یا تشدید علائم را چند برابر می کند، به خصوص در کودکان.

بهتر است حیوانات خانگی در منزل نگه داری نشوند، بسیاری از افراد نسبت به موی حیوان نیز حساسیت نشان می دهند.

از آن جایی که ذرات گرد و غبار، یکی از علل بروز آسم است، بهتر است گردگیری خانه با یک دستمال نم دار و مرطوب انجام شود تا گرد و خاک بلند نشود.

حتی برخی خوشبو کننده های هوا نیز منجر به بروز حملات آسمی و یا تشدید علائم، می شود، پس توصیه می شود که کمتر از این قبیل مواد در منزل استفاده کنید.

سعی کنید هوای داخل منزل را تا حد امکان مرطوب نگه دارید و از یک تهویه هوای مناسب استفاده کنید.

افراد مبتلا به آسم باید به سلامت خود اهمیت دهند، از جمله:

• ورزش و تمرین بدنی. ابتلا به آسم به معنای دوری از ورزش نیست. بلکه، ورزش راهی است که به تقویت قلب و ریه، و هم چنین تسکین علائم آسم کمک می کند. افرادی که در محیط های سرد ورزش می کنند، بهتر است جلوی دهان خود را بپوشانند تا هوای گرم تری را تنفس کنند.
  • داشتن وزن متعادل. همان طور که گفته شد، چاقی و اضافه وزن یکی از دلایل بروز آسم و تشدید علائم می باشد. پس سعی کنید وزن خود را در حالت نرمال نگه دارید.

آسم و پوکی استخوان

همان طور که قبلا گفته شد، مصرف داروهای کورتونی یکی از موثرترین شیوه های درمانی آسم می باشد. اما این داروها عوارضی را مانند پوکی استخوان به همراه دارند. به همین خاطر، اغلب دوزهای پایینی از ان دارو تجویز می شود.

آسم و آنفلوانزا

از آن جایی که آسم و آنفلوانزا، هر دو عفونت دستگاه تنفسی هستند، در صورتی که فردی به آنفلوانزا مبتلا شود، حملات آسمی شدید تری را نیز تجربه خواهد کرد. افراد مبتلا به آنفلوانزا، باید به اندازه کافی استراحت داشته باشند، آب و مایعات بیشتری مصرف کنند تا با تسکین علائم آنفلوانزا، از بروز علائم آسم نیز پیشگیری کنند.

چهارده − 3 =