واکسن آلرژی یا ایمنوتراپی

واکسن آلرژی یا ایمنوتراپی در واقع تزریقاتی می باشد که نیاز است عده ای از افراد در برخی فصول در یک دوره زمانی 3 تا 5 ساله برای جلوگیری یا کاهش حملات آلرژیک دریافت کنند. همچنین لازم به ذکر است نام علمی این روش، ایمنوتراپی می باشد.
هر شات یا واکسن آلرژی شامل مقدار اندکی از ماده ای خاص می باشد که سبب بروز واکنش آلرژیک در شما می شود و از نظر علمی آلرژن نامیده می شود. در حقیقت واکسن آلرژی شامل آلرژن هایی می باشد که می توانند منجر به تحریک سیستم ایمنی بدن شما شوند.
با گذشت زمان و به تدریج، پزشک شما دوز آلرژن ها را در هر تزریق افزایش می دهد که سبب می شود سیستم ایمنی بدن شما، تحرک در آلرژن ها ایجاد نماید و به این ترتیب در طول زمان علائم آلرژی در شما کاهش یابد.

دلایل تزریق واکسن آلرژی یا ایمنوتراپی چیست؟

تزریق واکسن آلرژی می تواند گزینه درمانی مناسبی برای شما باشد در صورتی که:
1- داروهای آلرژی علائم شما را به خوبی کنترل نکنند و شما نتوانید از عوامل حساسیت زا اجتناب کنید.
2- داروهای کنترل کننده آلرژی با سایر داروهای مصرفی شما تداخل داشته باشد یا باعث بروز عوارض جانبی شدیدی شود.
3- در صورتی که نخواهید داروهای آلرژی رابه مدت طولانی مصرف کنید.
4- در صورتی که شما به نیش حشرات آلرژی دارید.

تزریق-واکسن-آلرژی

تزریق واکسن برای کنترل چه علائمی مناسب می باشد؟

1- آلرژی فصلی: اگر شما آلرژی فصلی یا علائم تب یونجه داشته باشید، ممکن است به گرده افشانی درختان یا علف های هرزه حساسیت داشته باشید. در این صورت تزریق واکسن برای شما مناسب می باشد.
2- آلرژن های داخل محیطی: همچنین ممکن است شما نسبت به آلرژن های داخل محیطی مانند کپک، سوسک، حیوانات خانگی مثل سگ و گربه حساسیت داشته باشید. در این موارد برخی داروها هم برای کنترل این نوع حساسیت موثر می باشند.

3- نیش حشرات: واکنش های آلرژیک به نیش حشرات می تواند ناشی در اثر نیش حشراتی مانند زنبور ایجاد شود.
لازم به ذکر است تزریق واکسن آلرژی یا ایمنوتراپی، برای درمان و کنترل آلرژی های غذایی توصیه نمی شود.

تزریق واکسن آلرژی گزینه درمانی مناسبی برای درمان آلرژی می باشد. کلینیک آلرژی صبا، یک کلینیک درمان آلرژی خوب و مجهز می باشد. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیش تر با شماره تلفن 88958224 تماس حاصل نمایید.

خطرات

اغلب افراد با تزریق واکسن آلرژی مشکلی ندارند اما ممکن است برخی مشکلات در آنها ایجاد شود که عبارتند از:
1- واکنش های موضعی که ممکن است شامل قرمزی، تورم یا تحریک در محل تزریق باشد. این واکنش های شایع معمولا در عرض چند ساعت پس از تزریق آغاز می شوند و پس از چند ساعت هم برطرف می شوند.
2- واکنش های سیستمیک شیوع کمتری دارند اما باید جدی گرفته شوند. این واکنش ممکن است سبب عطسه یا احتقان بینی شود. واکنشهای شدیدتر هم ممکن است شامل تورم گلو، خس خس سینه یا تنگی قفسه سینه باشد.
3- آنافیلاکسی یک واکنش تهدید کننده نادر پس از تزریق واکسن آلرژی می باشد که سبب فشار خون پایین و مشکلات تنفسی شود. آنافیلاکسی اغلب در عرض 30 دقیقه پس از تزریق شروع می شود، اما گاهی اوقات بعد از آن شروع می شود.
در صورتی که دوزهای دریافتی را به طور منظم در ماه یا هفته دریافت کنید احتمال بروز واکنش در شما کمتر می شود.
مصرف داروهای آنتی هیستامین قبل از دریافت واکسن نیز ممکن است به کاهش خطر واکنش کمک کند. اما توصیه می شود قبل از ایمنوتراپی حتما با پزشک خود مشورت نمایید.

چگونه برای ایمنوتراپی آماده شوید؟

قبل از شروع دریافت واکسن آلرژی، پزشک شما ممکن است از یک آزمایش پوستی برای تعیین واکنش های شما که توسط آلرژی ایجاد می شود، استفاده نماید.

در طول آزمایش پوست، مقدار کمی آلرژن به داخل پوست شما تزریق می شود و سپس حدود 15 دقیقه باید صبر کنید. تورم و قرمزی نشانگر آلرژی به ماده است. علاوه بر آن ممکن است انجام یک آزمایش خون آلرژی برای شما لازم باشد. همچنین در صورتی که قبلا تزریق انجام داده اید و نسبت به آن حساسیت داشتید حتما این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

مراحل ایمنوتراپی

تزریقات معمولا در بازو انجام می گیرند و برای موثر بودن آنها نیاز است دو مرحله زیر انجام گیرد:
1- مرحله تکمیل و ساختن: این مرحله عموما سه تا شش ماه طول می کشد. به طور معمول تزریقات یک تا سه بار در هفته انجام می گیرند. در طول این مرحله، مقدار آلرژن به تدریج با هر شات افزایش می یابد.
2- مرحله نگهداری: عموما برای سه تا پنج سال یا بیشتر ادامه می یابد که 1 بار در ماه مورد نیاز می باشد.

نتایج

علائم آلرژی معمولا در طول سال اول درمان بهبود می یابند، اما بهبود قابل ملاحظه ای در طول سال دوم اتفاق می افتد. در سال سوم، اکثر مردم به آلرژن های موجود در تزریقات حساسیت ندارند و دیگر واکنش های حساسیتی نسبت به این مواد ندارند.

در نهایت پس از چند سال درمان موفقیت آمیز، حتی بعد از عدم دریافت واکسن هم آلرژی ندارند اما بسیار به ندرت، برخی از افراد به تزریقات مداوم نیاز دارند تا علائم آلرژی در آنها کنترل شود.
لازم به ذکر است که آلرژن ایمونوتراپی اختصاصی، تنها درمان قطعی و مادام العمر آلرژی است.

منبع: https://www.mayoclinic.org/tests-procedures/allergy-shots/about/pac-20392876